Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود نیترات آمونیوم

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

معرفی کود نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم یا آمونیوم نیترات یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک برای کشاورزی به کار می رود و یک ماده منفجره نیز به حساب می آید.

در این مطلب قصد معرفی کود نیترات آمونیوم، موارد کاربرد و نحوه ی مصرف آن را داریم.

نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم چیست؟

آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH۴NO۳ یک ترکیب شیمیایی است.
نیترات آمونیوم را از واکنش گاز آمونیاک و نیتریک اسید تولید می کنند. این واکنش به شدت گرمازاست و محصول نهایی مایعی غلیظ از نیترات آمونیوم است.

هم به شکل مایع و هم به صورت کریستال های جامد موجود است. از خاصیت انفجاری برخوردار می باشد و قدرت بسیار زیادی نیز دارد، اما سرعت انفجار آن پایین و فقط در صورت وجود یک چاشنی انفجاری، منفجر خواهد شد.

کاربرد آمونیوم نیترات در کشاورزی

از آنجایی که ریشه گیاهان توانایی جذب مستقیم نیتروژن از طریق خاک را ندارند، نیترات یک منبع عالی برای تغذیه گیاهان است. کود نیترات آمونیوم مقدار نیتروژن مورد نیاز گیاه را از طریق هم نیترات و هم آمونیوم تامین می کند.

کود Ammonium Nitrate قدیمی ترین کود نیتراته دنیاست که به صورت انبوه تولید شده است. فرم گرانوله این ماده به دلیل سهولت در حمل و نقل و کار با آن، همواره مورد ترجیح کشاورزان بوده است.

نیترات آمونیوم یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است (۳۴٪ ازت) که البته خلوص پایین‌تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر می‌باشد.

نیترات آمونیوم یک جاذب بسیار قوی رطوبت است، از همین رو در هنگام تولید یک پوشش ضد رطوبت بر روی آن قرار می دهند. این کود یک منبع مناسب نیتروژن برای گیاهان است. قابلیت مخلوط شدن با سولفات را هم برای تامین گوگرد و نیتروژن گیاه دارد.

استفاده از این کود برای محصولات مرتع و علفزار مخصوصا در کشورهای اروپایی، بسیار رایج است. سالیانه در حدود ۳۷ میلیون تن از این ماده در جهان تولید و استفاده می شود.

واکنش نیترات آمونیوم در آب یک واکنش بسیار گرماگیر است و باعث کاهش دمای محیط اطراف می گردد.

کود

زمان مصرف کود نیترات آمونیوم

زمانی این کود را باید استفاده کنید که ریشه گیاه حداقل به عمق نسبی خاک رسیده باشد. (تقریباً گیاه یک ماه باشد.)

نکته دیگر، بهتر است کود در حجم کم و به‌طور دوره‌ای و منظم استفاده شود. همچنین بهتر است کود خیلی نزدیک ریشه گیاه نباشد. و یا روی ریشه‌های بیرون زده ریخته نشود. چون باعث خشک شدن گیاه می گردد.

مزایا و معایب کود نیترات آمونیوم کشاورزی

هر چیزی در کنار مزیت هایش ممکن است کاستی هایی نیز داشته باشد. اگر چه نیترات منبع غنی نیتروژن است. و به‌طور گسترده‌ای در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معایبی نیز دارد.

مزایای آن: آمونیوم و نیترات به شکلی هستند که گیاهان می توانند به‌طور مستقیم نیتروژن را از خاک جذب کنند. همچنین آن یک کود پایدار – نسبت به کود اوره- است. و در فرایند تبخیر از بین نمی رود. (یعنی نیتروژن آن آزاد نشده و به داخل اتمسفر نمی رود.)

معایب آن: استفاده بیش از حد، باعث آلودگی آب‌ها می شود. همچنین تغذیه بیش از حد گیاه با این کود، ممکن است محصولات کشاورزی را برای سلامتی انسان زیان‌آور کند.

(از طرفی هم به خاطر ارزان بودن، به‌راحتی در بازار قابل دسترسی هست. به همین خاطر، معمولاً برای ساختن بمب دست‌ساز از آن استفاده می شود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است