Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود مونو پتاسیم فسفات

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

کود مونو پتاسیم فسفات

مونو پتاسیم فسفات (MKP) دارای فرمول شیمیایی KH2PO4 است. ترکیبی معدنی است که معمولاً به عنوان یک کود شیمیایی در صنایع کشاورزی به کار می رود.
این ترکیب به عنوان یک ماده افزودنی در صنایع غذایی و عامل بافری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کود مونو پتاسیم فسفات منبع مناسبی برای تامین فسفر و پتاسیم می باشد. این ترکیب برای اوایل دوره رشد زمانی که دسترسی فسفر برای رشد و پایداری سیستم ریشه بحرانی است توصیه می شود.

کود مونو پتاسیم فسفات

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

این کود فاقد نیتروژن است. کشاورزان معمولاً زمانی از این کود استفاده میکنند که باید استفاده از کود های نیتروژن داری همچون NPK، نیترات پتاسیم، نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم را محدود کرد.

فصل رشد زمانی است که گیاه بیشترین نیاز را به پتاسیم و فسفر دارد. چرا که در حال تشکیل و آغاز رشد ریشه خود می باشد. گاهی اوقات کشاورزان از این کود برای تکمیل فعالیت کود های نیتروژن دار نیز استفاده می کنند. توجه داشته باشید که در این موارد هر یک از کود ها باید به صورت مجزا و جداگانه مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی سطح بالای فسفر در کود MKP تقسیمات سلولی را افزایش داده و رشد بافت های جدید گیاه را نیز افزایش می دهد. بنابراین بیشترین مصرف این نوع کود به هنگام ریشه زایی گیاه بوده و در این زمان بهترین بازده را می توان از این کود دریافت نمود.

این نوع کود معمولاً برای کاشت درختان و بوته هایی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول آن ها میوه های شیرین هستند. مونو پتاسیم فسفات به خودی خود قادر است تا میزان تولید قند در این میوه ها را افزایش داده و آن ها را شیرین تر کند.

زمان مصرف

در استفاده از این کود علاوه براینکه باید به مقادیری که برای هرمحصول استفاده میشود توجه شود باید به زمان مصرف آن نیز با در نظر گرفتن نوع محصول توجه ویژه شود.در جدول زیر نیز زمان مناسب برای استفاده از این کود برای میوه‌های درختی، انگور، مرکبات، سبزیجات، سیب زمینی، گوجه و موز آمده است :

محصول زمان استفاده
میوه‌های درختی تمام طول زمان رشد
انگور اواسط دوره آبیاری هم‌چنین قبل از شروع دوره نیز می‌توان استفاده کرد
مرکبات تمام طول زمان رشد
سبزیجات اول دوره جوانه‌زنی و گل‌دهی تا ۴هفته الی ۲هفته قبل از برداشت
سیب زمینی مرحله گل‌دهی تا رسیدن
گوجه ۱ماه بعد از کاشت تا رسیدن
موز تمام طول زمان آبیاری

میزان استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات

میزان استفاده از این کود برای میوه های درختی، انگور، سبزیجات و سیب زمینی معمولاً ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار است. برای مرکبات، گوجه و موز تا ۳۰۰ کیلوگرم نیز می رسد. البته این اعداد با توجه به وضعیت خاک، شرایط اقلیمی و… می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است