Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود مونو آمونیوم فسفات

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۴ امتیاز)

معرفی کود مونو آمونیوم فسفات

فسفر نقش به سزایی در فرایند متابولیسم گیاهان دارد و یکی از عناصر ضروری در تغذیه و رشد گیاه است. کود منو آمونیوم فسفات  یک کود کریستالی سفید رنگ و کاملا محلول در آب است که می توان از آن در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود. کود مونو آمونیوم فسفات در بهبود رشد رویشی، یکنواختی شکوفه ها، افزایش مقاومت به سرما و افزایش تولید میوه بسیار موثر می باشد. هم چنین نیتروژن موجود در آن، باعث افزایش جذب فسفر است و از آن جا که این کود دارای خاصیت بافری است، pH خاک را ثابت نگه خواهد داشت.
برای مشاهده مطلب کمبود فسفر در گیاهان و نحوه رفع آن کلیک کنید.
برای مشاهده مطلب کمبود نیتروژن در گیاهان و نحوه رفع آن کلیک کنید.

مونو آمونیوم فسفات

کود مونو آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات (MAP) منبعی از فسفر و نیتروژن با کاربرد گسترده است. این ترکیب از دو ماده متداول مورد استفاده در صنعت کود تشکیل شده و دارای بالاترین مقدار فسفر نسبت به انواع دیگر کود جامد است.

کود مونو آمونیوم فسفات در صنعت کشاورزی به عنوان کودهای شیمیایی مورد مصرف قرار می‌گیرد و یکی از کودهای بسیار مهم در این صنعت است. برای یک گیاه سه عنصر حیاتی وجود دارد که مونو آمونیوم فسفات به دلیل دارا بودن فسفر و ازت دو جزء اصلی از این سه عنصر حیاتی را دارا است. چون این کود محلول در آب است در صورت وجود رطوبت مناسب در خاک به سرعت حل می‌شود و موجب تقویت رشد گیاه می‌گردد.

PH اطراف محل مورد استفاده این کود نسبتا اسیدی است بنابراین منو آمونیوم فسفات برای خاک های خنثی یا با pH قلیایی بسیار مفید است.
سطح پایین نیتروژن موجود در مونو آمونیوم فسفات آنرا به یک کود “استارتر” مفید تبدیل کرده است و از آنجاییکه هیچ آمونیاک آزادی در آن وجود ندارد خطر آلودگی جوانه ها به حداقل می رسد.

کود مونو آمونیوم فسفات

نحوه ی استفاده از کود مونو آمونیوم فسفات

مونوآمونیوم فسفات یک کود گرانولی یا پودر سفید رنگ مهم می باشد و اغلب در کودهای خشک کشاورزی کارایی دارد. در آب محلول بوده و اگر رطوبت خاک مناسب و کافی باشد به سرعت در خاک حل می شود و باعث تقویت گیاه می شود. دو جزء اصلی این کود، NH+۴ و H۲PO۴  که پس از انحلال، دو عنصر اساسی کود به طور جداگانه دوباره آزاد می شوند و برای تقویت و سلامت گیاه مهم بوده و عناصر فسفر و نیتروژن را به فرم قابل استفاده برای گیاهان فراهم می آورند. مونوآمونیوم فسفات به عنوان کود مطلوب در pH بالا و خاک های خنثی عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است