Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود سوپر فسفات ساده

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

مقدمه :

فسفر (P) عنصری ضروری برای تمام موجودات زنده است. درختان برای رسیدن به رشد طبیعی و بلوغ نیاز مبرم به فسفر دارند.

فسفر نقش اساسی در فتوسنتز، تنفس، ذخیره و انتقال انرژی، تقسیم سلولی، بزرگ‌شدن سلول و بسیاری دیگر از فرآیندهای موجود در گیاه را دارد. برای تکمیل چرخه تولید طبیعی در گیاهان فسفر باید وجود داشته باشد.

برای مشاهده مطلب نقش فسفر در گیاهان زراعی و باغی کلیک کنید.

کود سوپر فسفات ساده :

سوپر فسفات ساده SSP حاوی عنصر فسفر به عنوان ماده مغذی اصلی گیاهان است علاوه بر آن دارای حداقل ۱۲ درصد عنصر گوگرد و ۲۰ درصد کلسیم است.فسفر و گوگرد موجود در کود سوپر فسفات ساده مانع از ریزش برگ و افزایش گلدهی درخت می شود.

همچنین استفاده از این کود به نحو چشمگیری کیفیت محصول را افزایش داده و باعث افزایش حجم و گستردگی ریشه گیاه می شود.

وجود عناصر ریز مغذی در این کود یکی از برتری های این کود نسبت به سایر کودهای فسفاته می باشد.این ریز مغذی های موجود در کود با تنظیم PH خاک سبب اسیدی شدن فضای اطراف ریشه گیاه شده و کیفیت خاک را اصلاح می نماید.

همچنین ریز مغذی های موجود در کود سوپر فسفات ساده باعث جذب شدن فسفر موجود در خاک شده که این خود سبب افزایش عملکرد و راندمان محصول می گردد.

این کود همانند دیگر کودهای فسفاته قبل از کاشت و در هنگام آماده سازی بستر کشت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین باعث نرمی بافت خاک شده که سبب نفوذ آب تا نزدیک ریشه و جذب بهتر رطوبت توسط گیاه می شود.

از آنجاییکه خاک اکثر مناطق کشاورزی کشور ما قلیایی می باشد و گوگرد موجود در کود سوپر فسفات ساده سبب تنظیم PH خاک می شود مصرف این کود توسط اکثر کارشناسان کشاورزی پیشنهاد می شود.

تفاوت سوپر فسفات ساده با سوپر فسفات تریپل :

علت متفاوت بودن فسفات ساده با سوپر فسفات تریپل این است که برای تولید اسید سولفوریک و فسفات مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که تمام ترکیبات مفید خاک فسفات شامل نیتروژن ( روی،آهن، منگنز، منیزیم و غیره) به همراه عنصر فسفر به خاک اضافه میشوند و همچنین درصد فسفر محلول در سوپرفسفات ساده کمتر از محلول سوپرفسفات تریپل است، بنابراین کمبود مواد ریز مغذی در سوپرفسفات ساده کمتر از سوپر فسفات تریپل است. ولی میزان فسفر محلول در کود سوپر فسفات تریپل بیشتر از کود سوپر فسفات ساده است .

در کل محبوبیت دی آمونیوم در بین کشاورزان و باغداران بیشتر از این دو کود است زیرا کود دی آمونیوم فسفات میزان بیشتری از فسفر و نیترات را در دسترس گیاه قرار میدهد. خط تولید سوپر فسفات با ظریفت تولید هر دو نوع کود سوپر فسفات ساده و تریپل می باشد.

سوپر فسفات ساده حاوی ۲۰% P۲O۵ بوده و در آب محلول میباشد و بسیاری از معایب استفاده از سوپر فسفات تریپل را ندارد به این مفهوم که مصرف نه تنها ریز مغذی های خاک را نامحلول (غیر قابل استفاده توسط گیاه) نمی کند بلکه خود با دارا بودن ۵% ریز مغذی از قبیل کلسیم، منیزیم، آهن روی و منگنز موجب تقویت خاک نیز می شود. نکته مهم دیگر ااینکه با دارا بودن ۱۲% گوگرد با عث تنظیم PH خاک شده و همچنین ۲۰% کلسیم بیشتر نسبت به سوپر فسفات تریپل دارد. سوپر فسفات ساده از تاثیر اسید سولفوریک بر خاک فسفات تهیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است