Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود سولفات پتاسیم

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

کود سولفات پتاسیم

پتاسیم یک عنصر حیاتی در بسیاری از فرآیند های گیاهی است. بنابراین کمبود این عنصر باعث خسارات زیادی می شود. یکی از راه های تامین پتاسیم در گیاهان استفاده از کود سولفات پتاسیم یا سولوپتاس می باشد.
با وجود اینکه پتاسیم بخشی از ساختار شیمیایی گیاه نمی باشد اما نقشی مهم در بسیاری از فرآیند های تنظیمی گیاه ایفا می کند.

از جهتی که مقدار زیادی از پتاسیم در تولید بسیاری از محصولات زراعی از منطقه ریشه جذب می شود، این عنصر را جزء عناصر پرمصرف یا ماکرو طبقه بندی می کنند.

خاک می تواند مقداری از پتاسیم مورد نیاز گیاه را تامین کند اما زمانی که تامین پتاسیم از خاک کافی نباشد باید پتاسیم در یک برنامه کودی به خاک یا گیاه اضافه گردد.

پتاسیم به طور کلی همراه با آب و مواد مغذی در گیاه حرکت می کند و با فعال کردن آنیزیم هایی ،عملکرد گیاه در فتوسنتز را بهبود می بخشد. همچنین پتاسیم نقش تنظیم، باز و بسته شدن روزنه های گیاه را برعهده دارد و باعث تنظیم تبادل بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن در گیاه می شود. البته اگر گیاه دچار کمبود پتاسیم باشد و یا به مقدار زیادی از این ماده استفاده شده باشد؛ به گیاه آسیب وارد شده و حتی رشد گیاه متوقف خواهد شد.

برای مشاهده مطلب کمبود پتاسیم در گیاهان کلیک کنید.

کود سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم چه استفاده ای دارد؟

سولفات پتاسیم (Potassium Sulfate) با فرمول شیمیایی K۲SO۴، عموما شکل آن به صورت کریستال­ های سفید (یا بی رنگ) ، گرانول سفید و پودر سفید است.

این کود به عنوان ماده ای مغذی در هر مرحله از رشد گیاه قابل استفاده است. علاوه بر تامین پتاسیم همزمان نیازهای گیاه به سولفات را تا حد مورد نیاز تامین می کند.

کود سولوپتاس یک کود شیمیایی پرمصرف است که به عنوان منبع پتاسیم و گوگرد مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد.

کود سولوپتاس

سولفات پتاسیم با جذب سریع می تواند به صورت خشک برای کوددهی یا به صورت محلول توسط آبیاری قطره ای و اسپری استفاده شود.

کود پتاسیم (K) معمولاً برای بهبود عملکرد و کیفیت گیاهان در حال رشد به خاک هایی که قادر به تأمین کافی این ماده مغذی نیستند، اضافه می شود. بیشتر کود پتاسیم از محل رسوبات نمکی قدیمی واقع در سراسر جهان تامین می شود.

از این کود به صورت عمده جهت بهبود در تولید محصولاتی مانند گندم، ذرت، پنبه، یونجه، بادام زمینی و… استفاده می شود.

زمان جذب پتاسیم در گیاهان مختلف متفاوت است. با این حال اکثر گیاهان پتاسیم خود را در مراحل اولیه رشد جذب می­ کنند. بنابراین بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم هنگام کاشت محصول و یا در مراحل اولیه رشد آن است.

تفاوت سولفات پتاسیم با سولوپتاس

سولفات پتاسیم و سولوپتاس در واقع دو نوع نام تجاری برای همان ماده هستند. این کود یک ترکیب شیمیایی است که از یون‌های پتاسیم و گروه سولفات تشکیل شده است. در حالی که سولوپتاس نیز همان سولفات پتاسیم است، اما به عنوان یکی از نام‌های تجاری آن استفاده می‌شود. بنابراین، تفاوت اصلی بین آنها در واقع تفاوت نام تجاری آنهاست و هیچگونه تفاوتی بین این دو کود نمی باشد.

قیمت کود سولفات پتاسیم

قیمت کود سولو پتاس بستگی به عوامل مختلفی مانند کشور تولید کننده، کیفیت، میزان عرضه و تقاضا و هزینه های حمل و نقل دارد. لازم به ذکر است که قیمت ها می توانند بر اساس شرایط بازار، تغییرات ارزی و دیگر عوامل اقتصادی تغییر کنند. بهتر است برای دریافت قیمت دقیق تر با فروشندگان مربوطه تماس بگیرید.

خرید سولفات پتاسیم

برای خرید کود سولوپتاس به فروشگاه‌های نهاده های کشاورزی، فروشگاه‌های آنلاین مرتبط با کشاورزی یا فروشگاه‌های کود و سم و بذر مراجعه کنید. این کود در اکثر فروشگاه‌های کشاورزی و مراکز فروش مواد شیمیایی کشاورزی موجود است. قبل از خرید، حتماً اطمینان حاصل کنید که کودی که می‌خواهید خریداری کنید، سولو پتاس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است