Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری گیاه فیکوس

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی و شرایط نگهداری گیاه فیکوس

در اکثر خانه ها به دلیل مقاوم بودن و شرایط نگهداری آسان و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد. اکنون به معرفی و شرایط نگهداری گیاه فیکوس می پردازیم.

معرفی

فیکوس دارای برگ های پهن و براق و چرمی با نوک تیز که به صورت متناوب در طول ساقه می رویند. این گیاه به دلیل برگهای واکسی و ظاهر بزرگ آن یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است.
این گیاهان میتوانند تا بیش از ۳۰ متر در زیست بوم خود در جنوب شرقی آسیا رشد کنند. به عنوان یک گیاه آپارتمانی ، فیکوس الاستیکا بین ۱ تا ۳ متر در هر مکانی ارتفاع میگیرد.
این درختچه زیبا در اغلب نقاط ایران بصورت گلخانه ای کاشته می شود ولی در مناطق جنوبی کشور براحتی در فضای باز رشد می کند . این گونه علاوه بر ایران در کشورهای هندوستان و آسام نیز می روید.

شرایط نگهداری گیاه فیکوس

با رعایت شرایط نگهداری گیاه فیکوس می توانید باعث رشد بیشتر و طول عمر بالاتر آن شوید.

نور:
اگر چه در سایه هم می‌تواند خود را زنده نگه دارد ولی رشد آن مطلوب نمی‌باشد. از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

آبیاری:
هیچگاه اجازه ندهید خاک گلدان حالت باتلاقی شود. در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود. با آب دمای مناسب آبیاری کنید. هفته‌ای دوبار در تابستان و یکبار در زمستان کافی است.

رطوبت:
حداقل هفته‌ای یکبار غبار پاشی کنید، با بالا رفتن درجه حرارت در تابستان غبارپاشی را بیشتر کنید.

خاک:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد.

نحوه تکثیر گیاه فیکوس

پس از مطالعه شرایط نگهداری گیاه فیکوس، اکنون به روش تکثیر این گیاه می پردازیم. برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد.
همچنین قلمه‌ها در قسمت پایین که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

مشکلات رایج گیاه فیکوس

زرد شدن برگهای فیکوس:
برای برگ های خیلی قدیمی طبیعی است. در غیر این صورت می تواند نشانه ای از آبیاری بیش از حد یا کمبود نور باشد.

رگ های خمیده یا آویزان دارند:
ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که دما بیش از ۲۹ درجه سانتیگراد باشد، یا هنگامی که بیش از حد آبیاری کرده اید. سرمای شدید ، مانند قرار گرفتن در معرض یخ زدگی ، نیز می تواند باعث این اتفاق شود، اما اگر این دلیل باشد، برگها پس از چند روز به حالت عادی بر نمی گردند و در عوض به سرعت از گیاه می ریزند.

رگه های سفید:
این رگه ها نشان دهنده خروج شیره گیاه می باشد. علت آن می تواند به وجود آمدن زخم بر اثر تغییر مکان یا تعویض گلدان یا… رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است