Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری گل میمون

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی و شرایط نگهداری گل میمون

گل میمون از گل های زینتی می باشد . این گل معمولا در فضای سبز و یا باغچه کاشته می شود. این گل از خانواده میمونیان و از جنس علفی یک ساله، دو ساله، چند ساله و نیمه درخچه ای می باشد، ولی بیشتر به صورت یک ساله می باشد.
در این مطلب به معرفی و شرایط نگهداری گل میمون پرداخته ایم.

معرفی

گل میمون با نام علمی Antirrhinum majus گونه گیاهی چندساله گلدار از جنس Antirrhinum در خانواده بارهنگ (Plantaginaceae) است.این گل بومی مدیترانه است. به خاطر شکل خاص گل که مشابه دهان حیوانات است، Snapdragon نامیده شده است.

بذر گل میمون

بذر گل میمون

از گیاهان چندساله است که اغلب به صورت یک ساله استفاده می شود.

رگ‌هاى آن ها متناوب، متقابل و یا قاعده‌اى است. گل‌آذین سنبله‌ مانند، گل‌ها یک ‌جنسى یا دوجنسی است. کاسبرگ ها تحتانى به تعداد ۴ عدد و به‌صورت آزاد یا پیوسته میباشند. گلبرگ‌ها، پرچم‌ها دورى یا گل تحتانى و شامل ۳ تا ۴ گلبرگ پیوسته است. دارای ۴ پرچم و تخمدان ۱ تا ۴ خانه‌اى با تعداد کمى تخمک هستند. میوه در این تیره فندقه و یا کپسول است که به‌وسیلهٔ سرپوشى باز است.

به طور کلی این گل ها را می توانید به صورت یکساله در مناطق سرد و در جاهایی دارای زمستان های ملایم با دمای ۱۰ درجه سانتی گراد می باشند به صورت دو ساله کاشت کنید. انواعی از این گل ها هم وجود دارد که در شرایط مطلوب آب و هوایی، چندین سال محصول می دهند و گاهی به صورت دائمی می باشند.

یکی از ویژگی های این گل های زیبا مانند گل های گلایول زمین گرایی منفی می باشد، به این منظور که زمانی که این گل ها به صورت افقی قرار می گیرند، شاخه ها به سمت بالا خم می شوند.

از نوع پاکوتاه این گیاه برای گل کاری و فرش گل در حاشیه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از نوع پابلند آن برای حاشیه کنار دیوار ها و گل های بریده شده مورد استفاده قرار می گیرد و از نوع پاکوتاه آن برای کاشت در گلدان، باکس گل، نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

گل میمون

شرایط نگهداری

آبیاری:
در مورد گل میمون زمانی که سطح خاک تا حدودی خشک شد نسبت به آبیاری خاک اقدام کنید. در طی آبیاری سعی کنید تا برگهای گیاه خیس نشود. زیرا این شرایط گیاه را در برابر بیماریهای قارچی حساس می کند. آبیاری بیش از اندازه و عدم خشک شدن نسبی سطح خاک در بین دو نوبت آبیاری منجر به افزایش احتمال بیماری های قارچی می شود.

دما:
گل میمون آب و هوای نسبتا خنک را دوست دارد. زمانی که دمای هوا در طی روز حدود ۲۱ درجه است بهترین گلدهی را دارد. دمای شبانه نیز تا زمانی که در حدود ۱۰-۵ درجه سانتیگراد است برای گلدهی مناسب است. اما با گرمتر شدن هوا و رسیدن به فصل تابستان از گلدهی این گیاه کاسته می شود . یعنی دمای حدود ۳۲-۲۶ برای گلدهی این گیاه نامناسب است و گلدهی آن کاسته می شود.

نور:
این گیاه به نور و آفتاب مستقیم نیاز دارد. کمبود نور از دلایل کاهش گلدهی و افزایش خطر شیوع بیماریهای قارچی است. نور مستقیم آفتاب در طی تابستان این گیاه را آزار نمی دهد مگر آنکه دما خیلی گرم شود که در این صورت گیاه از بین نمی رود اما از گلدهی آن کاسته می شود. گلهای میمون در مناطقی که تابستانهای خنکی دارند بهترین گلدهی را نشان می‌دهند

خاک:
گل میمون در خاکهایی که مواد ارگانیک همانند خاک برگ و کود پوسیده دامی دارند و همچنین از زهکش خوبی نیز برخوردار هستند به خوبی رشد کرده و گلدهی قابل توجهی دارد.  همچنین این گیاهان چندان به تغذیه مصنوعی نیاز ندارند و اگر در زمان آماده سازی خاک از مواد ارگانیک استفاده شود نیازی به مصرف کودهای شیمیایی در طی فصل رشد نیست.

برای مشاهده ی مطالب مربوط به گل های آپارتمانی کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است