Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری گل اطلسی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

معرفی و شرایط نگهداری گل اطلسی

گل اطلسی یکی از محبوب ترین گل های مورد استفاده در فضای سبز ایران است. این گل از مقاومت خوبی برخوردار می باشد. گیاهی نسبتاً سریع الرشد، یکساله و بومی آمریکای جنوبی است.

گل اطلسی

معرفی

گل اطلسی یا petunia گیاهی از خانواده Solanaceae و بومی قاره آمریکا است.
این گیاه هم دارای ارقام چندساله و هم یکساله می باشد.
گل های اطلسی معمولا دو رنگ هستند و گلبرگ های قرمز با حاشیه سفید دارند. البته تنوع رنگی اطلسی بالاست و انواع قرمز، بنفش، صورتی و… آن هم دیده می شود. اطلسی را معمولا در گلدان می کارند چون در برابر باد و باران مقاومت زیادی ندارد. این گیاه به سرما نیز حساس است. بعد از کاشت و پرورش اطلسی در صورت فراهم کردن شرایط مناسب شاهد رشد سریع آن خواهید بود. ارتفاع گیاه گاهی به ۶۰ سانتی متر هم می رسد. در ادامه شرایط لازم برای نگهداری اطلسی را معرفی می کنیم.

شرایط نگهداری

آبیاری:
اگر چه تا حدودی به خشکی مقاوم است اما برای افزایش تعداد گل ها و عمر گل ها به آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن نباید خشک شود. این مسئله در مورد اطلسی های کاشته شده در گلدان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نور:
به مکانی روشن و پر نور با حداقل ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب در طی روز نیاز دارند. هر مقدار که نور مستقیم بیشتری دریافت کنند قدرت رویشی آنان بیشتر خواند شد. کمبود نور از جمله دلایل رنگ پریدگی ساقه ها ، بلند شدن ساقه و افزایش فاصله بین برگ ها و عدم گلدهی گیاه است.

دما:
گل اطلسی در برابر سرما و گرمای شدید حساس است. دمای نگهداری آن نباید بالاتر از ۳۰ درجه بروند و نباید از ۱۵ درجه هم پایین تر شود. بهترین دما برای نگهداری اطلسی دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه است. البته به طور کلی در دماهای بالاتر میزان گلدهی گیاه کم می شود. پس اگر دما بالاتر از ۳۰ درجه رفت باید توجه بیشتری به آبیاری داشته باشید تا گیاه خشک نشود.

خاک:
برای اطلسی خاکی با زهکشی بالا انتاخب کنید. مخلوط خاک باغچه، ورمی کمپوست، پرلیت، پیت ماس و مقداری ماسه مناسب است. در صورت کاشت گیاه در باغچه می توان برای تامین مواد مغذی از کود حیوانی پوسیده استفاده کرد. اگر مواد مغذی گیاه کم باشد برگ ها رنگ پریده به نظر می آیند و باید با کوددهی این مشکل را حل کرد.

تکثیر و پرورش اطلسی

برای کاشت اطلسی ابتدا باید بذرهای آن را تهیه کنید. بهترین زمان برای کاشت بذرها اوایل بهار است. برای این کار یک گلدان با دهانه بزرگ انتخاب کرده و آن را با خاک پر کنید. بذرها را روی خاک بریزید و با مقداری خاک آن ها را بپوشانید. بهتر است بذرها حداقل ۳ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. با یک اسپری آب خاک را مرطوب کنید. روی گلدان را با یک کیسه نایلونی بپوشانید تا شرایط گلخانه ای اسجاد شود. بعد از جوانه زدن برگ ها می توانید نایلون را بردارید. بعد از این که بذرها رشد کردن و تقریبا ۴ تا ۶ برگ دادند می توانید گیاهان جدید را به گلدان های مورد نظر منتقل کنید. تقریبا سه ماه بعد می توانید شاهد گلدهی آن ها باشید.

آفات و بیماری گل اطلسی

گل اطلسی به علف انگلی سس بسیار حساس است و موجب ضعف این گیاه می شود.

از جمله آفات این گیاه می توان به شته اشاره کرد. لارو حشرات مختلف آفت دیگری است که معمولا از برگ تغذیه می کنند و سوراخ هایی را بر روی برگ ها بوجود می آورند.
فعالیت مینوز برگ نیز منجر به ظهور خطوطی نامنظم به رنگ کرم سفید بر روی برگه می شود که البته این آفت معمولا ضرر چندانی ایجاد نمی کند اما از نظر ظاهری باعث افت کیفیت گیاه می شود.

کپک خاکستری از بیماری های قارچی این گیاه است که در اثر آن لکه هایی قهوه ای رنگ بر روی برگ گل و ساقه شکل می گیرد و قارچ هایی خاکستری رنگ بر روی قسمتهای مختلف گیاه شکل می گیرند. قارچ های مختلف می توانند موجب پوسیدگی ریشه این گیاه شوند که در اثر آنان ریشه بد رنگ و آبدار می شود و گیاه پژمرده شده و برگ ها کم رنگ می شوند .

بیماریهای مختلف ویروسی می توانند مشکلاتی را برای این گیاه بوجود آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است