Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری کاکتوس اپونتیا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی:

 

کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی ، کاکتوس زبان مادر شوهر و یا انجیر تیغی معروف است نام علمی این کاکتوس opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونتیاها آمریکای جنوبی می‌باشد.
دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

این دسته از کاکتوس ها به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند از معروف ترین خانواده های کاکتوس ها به شمار می روند.
ارتفاع آن ها گاهی به ۱ تا ۲٫۵ متر نیز می رسد.
گل های این نوع کاکتوس در تابستان ظاهر می شوند و رنگ زرد روشن دارند. این کاکتوس میوه هایی به رنگ زرد یا قرمز دارد که خوراکی است.

کاکتوس اپونتیا همراه با میوه های آن

تکثیر:

 

قلمه زدن:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدهید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.

کاشت بذر:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵_۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع به سبز شدن می کنند.

شرایط نگهداری:

 

نور :

در زمینه ی نیاز به نور باید گفته شود که هرچه نور بیشتری در اختیار کاکتوس های بیابانی قرار داده شود رشد بهتری خواهند داشت، کاکتوس اپونتیا نیز همانند دیگر کاکتوس های بیابانی برای گلدهی به نور خورشید مستقیم نیاز دارد در غیر این صورت توانایی رشد و گلدهی خود را احتمالا از دست می دهند.

دما:

این کاکتوس یک کاکتوس بیابانی است و در دمای بالا را نیز تحمل می کند.

آبیاری:

این کاکتوس نسبت به کم آبی مقاوم است.
برای آبیاری باید دقت کنید که گلدان انتخابی حتما زهکش خوبی داشته باشد. زیرا در صورت آبیاری زیاد و مناسب نبودن زهکشی ریشه های کاکتوس دچار پوسیدگی می شوند.
بهتر است برای هربار آب دهی تا خشک شدن خاک صبر کنید.

خاک:

خاک مناسب این کاکتوس خاک سبک است

ترکیب ۸۰ در صد شن و ماسه و ۲۰ در صد ورمی کمپوست برای این گیاه عالی است

البته این کاکتوس در تمام خاک ها رشد میکند.

کود:

برای این کاکتوس کودی مناسب است که نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم برابر باشد. اما اگر تمایل دارید کاکتوس رشد بیشتری داشته باشد می توانید از نیتروژن بیشتر استفاده کنید.(اگر از کود های حیوانی استفاده کنید به مقدار آن توجه کنید زیرا اگر کود حیوانی زیادی دهید باعث ریشه سوزی می شود)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است