Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری کالانکوئه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی و شرایط نگهداری کالانکوئه

کالانکوئه گیاهی آپارتمانی می ‎باشد و مراقبت از آن بسیار آسان است. این گیاه ، کوچک و بوته ای است و دارای برگ های ضخیم و بوته ای شکل نیز می‎ باشد. گل های این گیاه به رنگ های مختلفی از قبیل قرمز، نارنجی ، زرد ، سفید و صورتی می ‎باشد.
در این مطلب به معرفی و شرایط نگهداری کالانکوئه می پردازیم.

معرفی و شرایط نگهداری کالانکوئه

معرفی کالانکوئه

کالانکوئه با نام علمی Kalanchoe blossfeldiana و از خانواده Crassulaceae می باشد.
این جنس دارای ۲۰۰ گونه مختلف بوده و برگ های گوشتی و گل های زیبای آنها مورد توجه است. گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ سانتی متر می ‌رسد.

کالانکوئه، ساکولنتی محبوب از خانواده گل نازیان و گیاهی همیشه سبز است که گل‌های زیبایی دارد.
گل های این گیاه به صورت خوشه ای بوده و فصل پیدایش آن ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار می باشد. گل های گیاه از چهار گلبرگ تشکیل شده اند و به رنگ های قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و سفید یافت می شوند.

شرایط نگهداری کالانکوئه

نور:
اگرچه گیاه کالانکوئه نیازمند نور غیر مستقیم خورشید است اما با این حال در صورت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در فصول بهار، پاییز و زمستان مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد اما قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب در فصل تابستان منجر به سوختن برگ های این گیاه خواهد شد. این گیاه در روزهایی از سال که کوتاه ترند ، گل بیشتری می ‎دهند.

دما:
دمای مناسب آن ۱۸-۲۲ درجه می باشد. این گیاه گرما را دوست دارد. دما نباید از ۱۳ درجه پایین‎تر برود. در دماهای بالای ۲۷ و زیر ۱۶ گلدهی به تاخیر می افتد.

آبیاری:
آبیاری این گیاه باید منطم باشد و برای آبیاری بهتر است هنگامی که خاک گیاه خشک شد اقدام به آبیاری کنید و برای پی بردن به این موضوع میتوانید انگشت خود را تا یک بند انگشت در خاک فرو کنید و در صورتی که خاک خشک بود و به دستتان نچسبید گیاه را آبیاری کنید.
حتما بین دو آبیاری باید خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متر خشک شود ولی اگر گیاه را در خارج از خانه کاشته اید سعی کنید در فصل گرم سال روزانه عصر ها آبیاری کنید. ولی همیشه قبل از آبیاری خاک گلدان را بررسی کنید.

خاک:
خاک هایی با زهکشی مناسب مثل خاک کاکتوس یا مخلوط خاک باغچه و ماسه می تواند برای گیاه مناسب باشد. خاک مناسب کالانکوئه PH بین ۶.۵ تا ۸.۵ دارد.

کود:
این گیاه به یک بار کوددهی در ماه در طول فصل رشد نیازمند است . کود مورد نیاز این گیاه ، کود مایع حاوی ازت است و در صورت خشک بودن خاک، بهتر است قبل از کوددهی آن را آبیاری کنید که این امر به جلوگیری از سوزاندن ریشه های گیاه کمک می ‎کند.

معرفی و شرایط نگهداری کالانکوئه

تکثیر گیاه کالانکوئه

برای تکثیر گل کالانکوئه این گیاه می توان از قلمه برگ و ساقه و بذر استفاده کرد. غالباً جوانه حاصل از قلمه برگ، گیاه قوی تر و درشت تری حاصل می کند. این گیاه حتی در شرایط رطوبت پایین نیز ریشه های هوایی کوچکی تولید می کند که می تواند در تکثیر مورد استفاده قرار گیرد.

نکته:
در مناطق معتدل گلدان یا قلمه های ریشه دار را در محل آفتاب گیر یا سایه آفتاب نگهداری می کنند تا زمان گلدهی طولانی شود. برگهای مقابل و دندانه دار و بوته کرکی و مخملی دارد و حالت زیبایی به گیاه می دهد.

تکثیر کالانکوا به روش کاشت بذر :

برای تکثیر به این روش باید قبل از انجام هر کاری خاک بستر گیاه را به اندازه کافی مرطوب نمایید و سپس اقدام به انجام کاشت بذر نمایید. حدود ۹ الی ۱۰ ماه وقت نیاز دارید تا بذر شما به یک گیاه بالغ و گل دار تبدیل گردد و این تنها در صورتی امکان پذیر می باشد که تمامی شرایط لازم رشد را برای آن فراهم نمایید.

برای مشاهده ی مطالب مربوط به گل های آپارتمانی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است