Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری لیندا

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی :

این گیاه به نخل دم اسبی و پا فیلی و لیندا مشهور است.

لبندا با نام علمی Beaucarnea recurvata بومی جنوب غرب آمریکا و مکزیک است و به زندگی بیابانی عادت دارد. برگ های آن باریک و کشیده و ضخیم و مقاوم، مجنون و آویزان و فنری است.

این برگ ها سطح مقطع کمی دارند تا مانع از هدر رفتن آب گیاه شوند. حالت زیبای آن ناشی از سرازیر شدن برگ ها به طرف پایین بخصوص در سنین بالاست. انتهای ساقه ضخیم می شود و شکل عجیبی به خود می گیرد و نام انگلیسی آن به معنی پای فیل به همین علت است. پایه بسیار بزرگ و ورم کرده گیاه، آب را در خود ذخیره می نماید.

زمانی که این گیاه در طبیعت رشد کند به ارتفاع ۴ تا ۵ متر هم خواهد رسید اما رشد آن در آپارتمان بسیار کند خواهد بود، اگر به ظاهر برگ های آن توجه کنید خواهید دید که برگ های آن شبیه به برگ های گل عنکبوتی دارای تراکم بالا، ضخامت و مقاومت بالایی می باشد که زمانی که این برگ ها به ساقه نزدیک تر می شوند ضخیم تر خواهند شد و همچنین ساقه این گیاه کاملا گوشتی و متورم می باشد.

شرایط نگهداری :

نور:

لیندا بومی مناطق بیبانی است پس به نور زیادی نیاز دارد اما توجه داشته باشید مانند هر گیاه دیگری نور مستقیم خورشید برای آن مناسب نیست . لیندا بهتر است پشت پنجره قرار گیرد و ۴ ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر آپارتمان شما کم نور است نگران نباشید چرا که لیندا در نیم سایه هم رشد خوبی دارد ولی هرچند وقت یکبار آن را در محل پرنور قرار دهید .

دما:

میزان دمای مناسب برای این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که بهتر است در زمستان دمای ۱۰ تا ۱۳ و در تابستان ۲۱ درجه را برای لیندا فراهم کنید.  درکل این گیاه دمای متغیر بین ۵ تا ۳۰ درجه را میتواند تحمل کند .

آبیاری:

در پایه نخل لیندا ساقه ای متورم و بسیار ضخیم (غده مانند) وجود دارد که ظاهری چوبی داشته و مخصوص ذخیره سازی آب می باشد و در دوران خشکسالی از گیاه حمایت می کند .حداقل چند بار در ماه ( در تابستان یکبار در هفته) گیاه باید آبیاری شود. لیندا می تواند تا یک سال آب را در پایه خود نگهداری کند بنابراین آبیاری بیش از حد منجر به نابودی گیاه خواهد شد. بهتر است رطوبت خاک پایین باشد و خاک گلدان در میان دو آبیاری کاملا خشک شود. در فصل رشد گیاه لیندا بهتر است آبیاری هر سه هفته یک بار انجام شود. اما در فصل زمستان یک بار آبیاری کافی است، یعنی به اندازه ای که از پژمرده شدن گیاه جلوگیری کند.

خاک:

خاک لیمونی (مخلوطی ازخاک رس ، شن و مواد آلی) برای لیندا مناسب است . این مخلوط همان خاکی است که لیندا در بیابان های مکزیک داشته است و بسیار سبک است . مقداری پیت ماس و هوموس نیز داخل خاک برای تغذیه مناسب است . به طور کلی میتوان گفت بهترین خاک برای لیندا یک خاک سبک با زهکشی عالیست .

کود:

کوددهی سبک و کم در فصل بهار و زمستان برای یکبار درهفته نیاز لیندا می باشد. کود مایع نیز برای این گیاه عالی خواهد بود.

تکثیر :

تکثیر لیندا دشوار است زیرا ممکن است با تکثیر اشتباه ریشه گیاه مادر آسیب دیده و متوقف شود، دراین صورت گیاه ریشه های خود را سریعا احیا نخواهد کرد. برای تکثیر لیندا، بذر را باید در خاک پیت و هوای گرم جهت ریشه دار شدن جوانه های ظاهر شده بر روی ساقه کاشت.

مشکلات عمومی :

خشک شدن نوک برگهای لیندا: در صورتی که گیاه شما با این مشکل مواجه شد ابتدا آن را  به محیطی با نور  متوسط انتقال دهید  پس از آن می‌توانید از راه غبار پاشی خشکی هوای محیط آن را تامین کنید علاوه بر آن می توانید با ساختن جزیره  و یا با استفاده از دستگاه بخور رطوبت  مورد نیاز این گیاه را برای او فراهم کنید. و در آخر از کودهای مناسب و مورد نیاز این گیاه با توجه به دستورالعمل های آن استفاده کنید.

کود پتاس نیز برای این شرایط مناسب می باشد هنگامی  که نوک برگهای گیاه شما خشک شده می توانید با استفاده از یک قیچی و یا تیزبر استریل شده قسمت خشک آن را کوتاه کنید .

علت زرد شدن نوک برگهای لیندا: این مشکل  به خاطر کمبود مواد مغذی در خاک رخ می دهد. در این صورت می‌توانید از کودهای نام برده شده در مطالب قبلی استفاده کنید.

علت چروکیده شدن پیاز لیندا: یکی از مشکلاتی که برای  لیندا رخ می دهد ، چروکیدگی یا جمع شدن انتهای ساقه آن یا همان پیاز لیندا  می باشد .  که دلیل آن کمبود رطوبت  است .پس  هنگامی که شاهد بروز این مشکل شدید رطوبت کافی را برای  این گیاه زینتی   تامین کنید و آبیاری آن را به صورت منظم انجام دهید.

ضعیف و شکننده شدن برگهای لیندا: یکی دیگر از مشکلات لیندا زمانی رخ می دهد که نور کافی به این گیاه نرسد و خاک آن فاقد مواد مغذی و مورد نیاز شده باشد.

پژمرده شدن برگهای لیندا: علت بروز این مشکل نور کم و ناکافی می باشد . پس  هنگام بروز این مشکل گیاه تان را به مکانی پرنورتر انتقال دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است