Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری بگونیا عروس

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

معرفی :

گل بگونیا عروس گیاهی چندساله و گلدار که دارای ساقه های قرمز، برگ های براق و چرمی شکل هست گل های صورتی یا سفید یا قرمز می دهد.

نام علمی این گیاه Begonia semperflorens که در انگلیسی آن را Wax Begonia می گویند و در کشور ما هم آن را به عنوان بگونیا واکس یا عروس میشناسند.

این گل برای نگهداری در باغچه و گلدان و حتی در خانه مناسب است اما نور زیادی نیاز دارد پس باید به میزان دریافتی نور توسط گل دقت کرد.

گل بگونیا عروس به دلیل این که همیشه گلدار است از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است.

معمولا به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می شود اما در مناطقی که هوای معتدل دارند می شود در فصل بهار و تابستان آن را در فضای باز نگهداری کرد.

شرایط نگهداری :

نور:

مهمترین عامل در نگهداری گل بگونیا عروس نور است، این گل محیط روشن نیاز دارد. چند ساعت نور ملایم هم برای آن کافی است.

اگر گل بگونیا عروس گلدهی ندارد یا از کمبود نور  است یا کمبود مواد غذایی، در صورت نبود نور کافی گلدهی متوقف می شود و گیاه رشد علفی پیدا می کند.

آبیاری:

گل بگونیا عروس خاک تقریبا مرطوب را ترجیح می دهد اما این به معنی این نیست که دائم خاک را خیس و غرقابی نگه دارید زیرا در این حالت برگ ها زرد و پلاسیده می شوند و ریشه دچار پوسیدگی می شود.

همچنین بهتر است روی برگ ها آب نریزید که دچار بیماری های قارچی نشود.

بعد از خشک شدن سطح خاک بهترین زمان برای آبیاری است.

دما:

دمای ۱۸-۲۵ درجه بهترین دما برای نگهداری آن است.

خاک:

هر چقدر زهکش خاک بیشتر باشه گیاه رشد بهتری دارد در نتیجه بهتر است از خاک های سبک مثل ترکیب پرلیت و خاک برگ و پیت ماس استفاده کنید.

نحوه تکثیر :

شما می توانید تکثیر بگونیا عروس را به دو روش بذر و قلمه انجام بدهید.

روش بذر: این گیاهان به صورت اصلاح شده و نسل اول کاشته می شوند و دست ما می رسند و استفاده از بذر های آن ها به شما گیاهی شبیه به گیاه مادری نخواهد داد پس اصلا سراغ این روش نروید مگر اینکه بذر آن را تهیه کنید.

روش قلمه: برای این کار کافی است قلمه ای که انتخاب می کنید حداقل دو گره داشته باشد (گره به محل اتصال برگ به ساقه گفته می شود) به صورت اریب ببرید و داخل خاک بگذارید. در جای نیمه سایه و گرم بگذارید تا رشد کند. و برگ های پایینی را حذف می کنیم و فقط چند برگ برای آن باقی می ماند.

از بستر سبک مثل پرلیت و پیت ماس برای کاشت استفاده می کنیم و حتما محل کاشت را برای بهتر ریشه زدن مرطوب نگهداری می کنیم. دقت کنید قلمه نباید در خاک سنگین قرار بگیرد چون احتمال از بین رفتن آن بالا است.

مشکلات خاص :

قهوه ای شدن نوک برگها

دلیل: رطوبت هوا ناکافی است.

برگهای رنگ باخته و در حال پوسیدن

احتمالاً آبیاری بیش از اندازه است.

لکه های آرد مانند

بیماری سفیدک است. در این حالت باید گلدان را از سایر گلدانها جدا کرد، برگهای آلوده را برید و گیاه را با قارچ کش سیستمیک سمپاشی کرد. بوته را در جای گرم قرار دهید و مراقب تهویه ی آن هم باشید. رطوبت بیش از اندازه نباشد.

لکه های قهوه ای که تغییر رنگ داده خاکستری و آردی می شوند

دلیل ابتلا به بیماری بوتریتیس است. بلافاصله گلدان را از سایر گلدانها جدا کنید و مطابق دستورالعمل بیماری سفیدک عمل کنید.

زرد شدن برگ

دلیل: نور ناکافی، ناکافی بودن آب، بیماری بیش از حد. به دنبال نشانه های دیگر هم باشید.

ریزش برگ

دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد. اگر ساقه ها نازک و دراز باشند، احتمالاً نور کم است. اگر برگها پیچ خورده و خشکیده اند، حرارت بالاست. اگر برگها پژمرده و پوسیده اند، زیاد آب دادن می تواند دلیل باشد.

ریزش جوانه های گل

علت خشکی هوا یا ناکافی بودن آبیاری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است