Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری آنتوریوم

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

نحوه نگهداری آنتوریوم

گل آنتوریوم (Anthurium andreanum) از خانواده‌ آراسه و در لیست گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می‌گیرد.
آنتوریوم بومی گواتمالا و کوشاریکا است. این گیاه مانند ساقه اصلی بوده و ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می رسد، دارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد. گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان ظاهر می شوند.

آنتریوم

برگ ها حالت قلبی شکل و چرمی براق هستند و بر خلاف تصور، این گل بسیار کم توقع است و به دلیل نیاز نوری کم ، برای فضای داخلی آپارتمان بسیار مناسب است.
گلهای این گیاه نماد خونگرمی است و به عقیده برخی موجب خوش شانسی می شود. دوره گلدهی آنتوریوم بسیار طولانی است و این گیاه از گیاهان همیشه گلدار آپارتمانی محسوب می شود. گلها در رنگ های متنوع نارنجی، سفید، سیاه، قرمز، صورتی و … یافت می شود.

شرایط نگهداری

نور:

گیاه  با تابش مستقیم آفتاب آسیب میبیند ، بهترین نور برای این گیاه ، نور غیر مستقیم کنار پنجره می باشد.به همین دلیل برای آپارتمان بسیار مناسب است.

دما:

آنتوریوم در هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند، اما نسبت به هوای سرد بسیار حساس است. در کل دمای مناسب برای گیاه آنتوریوم ، دمایی بین ۱۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که هوای گرم و خشک، باعث وقفه در رشد گل های آنتوریوم خواهد شد.

آبیاری:

برای آبیاری بهتر است اجازه دهید رویه خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. دقت کنید آبیاری زیاد و نامنظم باعث پوسیدگی و بیماری های قارچی در این گیاه می شود.

رطوبت:

آنتوریوم به رطوبت زیادی نیاز ندارد. بهتر است در بهار و تابستان هر روز غبار پاشی کنید. در زمستان هفته ای دوبار کافی است، با ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید، مواظب باشید ته گلدان با اب در ارتباط نباشد.

خاک:

بهترین خاک برای گیاه آنتوریوم ، خاک سبک و دارای زهکشی بالا است.

آنتریوم

تکثیر آنتوریوم

این گیاه دارای انبوهی از ریشه های آبدار، سست وگوشتی است که به نظر می رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل میدهد.به وسیله جداکردن توده ریشه ها در جائی که گیاهان کوچک مجزا درکنار گیاه مادری مشاهده می شوند، تکثیر آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را با زور جدا نکنید و سعی کنید گیاهانی را از کنار پایه مادری جدا کنید ، که رشد فعال داشته و برگهای جدید تولید کرده اند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.
آنتوریوم به وسیله بذر هم قابل تکثیر است ولی پروسه زمان بری است.

آفات و بیماری ها

آنتوریوم نیز در معرض ابتلای آفات رایج برای گیاهان آپارتمانی است مانند : شته، شپشک، کنه، تار عنکبوتی و مگس سفید.
روغن‌های مخصوص باغبانی و صابون‌ها در درمان این آفات به شما کمک خواهند کرد.
قرار گرفتن گیاه در هوایی خشک و یا در کنار پنجره و دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی سبب سوختن برگهای آن خواهد شد.
در موارد نادر ممکن است ریشه‌های قارچی، زنگ زدگی یا لکه‌های برگی نیز در گیاه ایجاد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است