Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

علف هرز خردل وحشی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

علف هرز خردل وحشی

خردل وحشی یا خردل بیابانی یا خردل بومی علف هرزی است که در مزارع می روید.
این گیاه از تیره شب بوئیان که نام علمی آن Sinapis arvensis است.

خردل وحشی

خصوصیات ظاهری

گیاهی یک ساله که دارای ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر است. ساقه آن راست و به طول ۶۰ تا ۱۰۰سانتی متر است که گاهی نیز منشعب می شود. دارای برگ های تخم مرغی شکل و دندانه دار است.
برگ های این گیاه در قسمت تحتانی پهن و در قسمت فوقانی دراز، باریک و دندانه دار یا با حاشیه مواج است. گل های خردل وحشی چهار گلبرگ زردرنگ دارد که به صورت خوشه قرار گرفته اند.

خردل وحشی، در اصل بومی اروپا است. ولی در سراسر شمال آمریکا نیز بومی شده است. این علف هرز در زمین های بایر و کشتزارها می روید. یکی از علف های هرز مزاحم به شمار می آید. اگر دام از این گیاه تغذیه کند، باعث دل درد و اختلالات تنفسی حیوان می شود و شیر آن را نیز بدطعم می کند.

شرایط محیط رشد و تکثیر

خردل وحشی به دلیل داشتن ریشه های گسترده رقیب بسیار جدی برای گیاهان زراعی محسوب می شود.
می توان آن را در زمین های قابل کشت و به خصوص در غلات بهاره به وفور مشاهده نمود. علاوه بر این از جمله علف های هرزی است که در باغ ها، زمین های بایر، جاده ها و مراتع می توان یافت.
این گیاه زمین های قلیایی، با زهکشی مناسب و غنی از مواد غذایی را ترجیح می دهد. به ندرت میتوان آن را در خاک های اسیدی مشاهده کرد.
به همین دلیل در خاک های سنگین قلیایی به صورت وحشی یافت می شود. به مکان های آفتابی نیاز دارد و مکان های سایه را نمی پسندد.

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذرهای آن صورت میگیرد. بذرها در بهار و پاییز جوانه خواهند زد. این بذرها به تیمار خاص برای جوانه زنی نیاز ندارند.

مدیریت خردل وحشی

روش های مختلفی جهت کنترل این علف هرز نظیر پیشگیری، کنترل مکانیکی، زراعی و شیمیایی و بیولوژیکی ارائه شده است.

برای پیشگیری از افزایش آلودگی مزرعه به بذر این علف هرز لازم است از بذورگواهی شده و یا بوجاری شده جهت کشت استفاده شود.
لازم به ذکر است که در مورد کلزا بر خلاف گندم و جو استفاده از بوجاری نمی تواند موثر باشد. حتما باید از بذر گواهی شده جهت کشت استفاده گردد.

کنترل زراعی

از مهم ترین اقدامات اساسی کنترل خردل وحشی می توان به تناوب اشاره نمود. یکی از تناوب های کاربردی که می تواند سبب کاهش جمعیت این علف هرز در مزارع کلزا گردد تناوب (گندم کلزا) و یا تناوب (گندم آیش کلزا) می باشد. در این تناوب ها می توان با استفاده از علف کش های انتخابی در زمان کشت گندم و یا زمان آیش با این علف هرز مبارزه نمود.

استفاده از ارقام با قدرت رقابت بالا و یا ارقامی که قادرند در جریان رقابت با گونه های هرز آرایش و یا ساختار کانوپی خود را تغییر دهند از دیگر راه های مقابله با علفهای هرز و توقف رشد آنها بشمار می آید.

کنترل مکانیکی

با توجه با اینکه این علف هرز عمدتا درکشت های پاییزه بخصوص گندم، جو و کلزا باعث ایجاد خسارت می شود. عملا فاصله ردیفها در این کشت ها کم بوده لذا امکان مبارزه مکانیکی و استفاده از کولتیواتور در زمان داشت محصول غیر ممکن است.

در تناوب ها ، شخم زمین در اوایل بهار و قبل از بذر دهی خردل علاوه بر کاهش بانک بذر سبب افزایش حاصلخیزی خاک می گردد.

کنترل شیمیایی خردل وحشی

مبارزه شیمیایی با خردل وحشی با طیف وسیعی از علف کش های موجود نظیر علف کش های گروه تریازین ها ( آترازین سیا نازین متری بوزین ) و گروه فنوکسی ها ( تو فوردی ، ام سی پی آ) مشتقات اوره ( لینورون ، مونورون ، …) ، بنزونیتریل ها (پروموکسی نیل ) ، سولفونیل اوره ها ( تری بنورون متیل) ، و غیره امکان پذیر می باشد.
انتخاب این علفکش ها بر اساس حساسیت محصول به آنها صورت می گیرد. برای مثال در مزراع گندم و جو توفوردی و ام اس پی آ از علف کش های گروه فنوکسی یا شبه هورمونی برای کنترل این علف هرز استفاده می گردد.

2 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است