Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

سپردار واوی سیب

سپردار واوی سیب با نام علمی Lepidosaphes malicola در بیشتر مناطق میوه خیز کشور انتشار دارد.
میزبان اصلی این آفت سیب است. اگر میزبان اصلی وجود نداشته باشد به گلابی، هلو، زرد آلو، گردو، بید و زبان گنجشک نیز حمله می کند.

سپردار

خسارت

این آفت به تمام قسمت های هوایی درخت حمله می کند. در سال های اول ابتدا روی شاخه های باریکتر ظاهر شده و به تدریچ آلودگی به روی تنه درخت سرایت پیدا می کند.
در بهار و تابستان که پوره های سن ۱و ۲ خارج می شوند به برگ ها و میوه ها نیز حمله نموده و موجب خسارت می گردند. در نتیجه فعالیت آفت میوه کم آب و کوچک و شکل طبیعی خود را از دست می دهند. سرشاخه ها خشک شده و تنه درخت بر اثر تراکم ترک خورده و پس از چند سال می خشکد.

سپردار واوی سیب

خسارت سپردار واوی روی میوه

شکل شناسی

ماده ها: سپر حشرات ماده به رنگ سفید روشن و دارای سپر ۲ – ۳/۵ میلیمتری به شکل واو معکوس است.
نر ها: سپر باریک و خیلی کوچکتر از سپر ماده است و طول سپر آن ۱/۱ تا ۱/۴میلیمتر است.

زیست شناسی

زمستان گذرانی به صورت تخم در زیر سپر است. پس از زمستان گذرانی تخم ها در نیمه اول اردیبهشت باز شده و پوره های سن اول که دارای دو چشم و دو شاخک مودار و سه جفت پا هستند شروع به حرکت و پیدا کردن میزبان می کنند. آنها همچنین توسط باد هم انتشار پیدا می کنند. بعد از پیداکردن میزبان تغییر جلد می دهند وشاخک و پا را از دست میدهد و با فرو کردن خرطوم داخل گیاه میزبان خود را ثابت کرده و شروع به ترشح سپر میکند که بدن را میپوشاند.
پوره های نسل دوم این آفت در اواسط مرداد ظاهر و تا آخر شهریور نسل دوم نیز کامل می شود .این حشره دو نسل در سال دارد.
محل استقرار سپردار واوی سیب روی تمام قسمت های هوایی، شاخه، میوه، تنه و گاهی برگ ها وجود دارد.
بهترین زمان مبارزه با این آفت در اواسط بهار و اوایل تابستان که پوره ها از زیر سر خارج شدند. سمپاشی زمستانه برای این آفت تاثیر ندارد.

سپردار

کنترل سپردار واوی سیب

دشمنان طبیعی:
این روش یکی از روش های طبیعی و تاثیر گذار می باشد که تا حدودی می تواند در از بین بردن آفت ها موثر باشد. معمولا کفشدوزک ها و زنبورها در بهار شروع به تغذیه آفت ها می کنند. البته کنه ها و برخی شپشک ها نیز از تخم این نوع آفت تغذیه می کنند.

استفاده از گونه ای مقاوم:
باغدار باید قبل از خرید نهال گونه ای را انتخاب کند که به لحاظ داشتن حساسیت به آفت سپردار واوی دارای مقاومت بالایی باشد. این اقدام در کیفیت و ثمردی محصول نیز تاثیر گذار می باشد.

مبارزه شیمیایی:
بهترین زمان مبارزه در اوایل بهار و هنگام ظهور پوره سن اول این آفت است تقریبا مصادف با ریختن گلبرگ ها است.

معمولا بهار مناسب ترین زمان برای سمپاشی درختان آلوده به آفت می باشد. بعد از سمپاشی به هیچ  عنوان آبیاری صورت نگیرد چون آب سموم را می شوید و این باعث می شود تاثیر کمتری داشته باشد.

سم پاشی زمستانه اواخر زمستان به صورت روغن‌ پاشی (سموم روغنی ولک) پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیداری درختان انجام می‌شود. (روغن‌های زمستانه دارای هیدروکربن اشباع کمتری هستند)

برای مشاهده مطلب کرم سیب کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است