Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

سوسک طوقه خوار پسته

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

سوسک طوقه خوار پسته

اگر در باغ پسته شما به بکباره درختان شروع به خشک شدن کردند باید به وجود سوسک طوقه خوار پسته یا کاپنودیس پسته شک کنید.
حشره بالغ خسارت چندانی ندارد. خسارت اصلی مربوط به لارو حشره است که بعداز خروج از تخم شروع به تغذیه از پوست و چوب درخت میکند. این آفت به درختان ضعیف و نهال ها حمله می کند. با تقویت درخت می توانید از حضور آفت پیشگیری کنید.

نام علمی این آفت Capnodis cariosa می باشد.

سوسک طوقه خوار پسته

سوسک طوقه خوار پسته

خسارت

حشرات کامل از برگ درختان میزبان تغذیه می کنند. تغذیه لاروها عمدتا از لایه زاینده و انساج پوست است و از استوانه مرکزی فقط لایه نازکی مورد تغذیه قرار می گیرد.
در محل استقرار لاروها لایه ای از مواد آجری رنگ که مخلوطی از بقایای نسوج گیاه ، فضولات لارو و ترشحات ریشه است دیده می شود.

پوست قسمت های آلوده اگر چه از خارج ظاهر طبیعی خود را حفظ می کند ولی عملا بافت های سطحی مرده است و با اندک فشار متلاشی می شود. دراثر تغذیه لاروها جریان شیره نباتی قطع می شود. به همان نسبت از رشد شاخه ها و بار دهی درختان کاسته می شود ولی به ندرت اتفاق می افتد که یک درخت پسته در اثر حمله این آفت به کلی از بین برود.

مرفولوژی

لاروها در حداکثر رشد خود به طول ۷۰تا ۸۰میلیمتر و زرد کمرنگ می باشد. بندهای شکم کاملاً متمایز و سینه اول پهن ترین قسمت بدن لارو را تشکیل می دهند.
حشرات کامل به طول ۳۵تا ۴۰میلی متر است. رنگ عمومی بدن سیاه مات با پوششی از پولک های ظریف سفید رنگ به صورت نوارها و لکه های پراکنده و به ابعاد مختلف روی بالپوش ها و پشت سینه اول می باشد.تراکم این پولک ها در پشت سینه اول زیاد است. همچنین در این قسمت دو لکه سیاه براق و تعدادی نقطه های کوچک دیده می شود.

سوسک طوقه خوار پسته

بیولوژی

این آفت طی دو سال نسل خود را کامل می کند. به صورت حشره کامل در پناه گاهای مختلف، زیر علفه ای هرز،زیر برگهای خشکیده،داخل شکاف های سطح زمین و یا به صورت لارو در زیر پوست و قسمت های مختلف درخت شامل ریشه،طوقه و قسمت های انتهایی تنه زمستانگذرانی می کند. حشرات کامل زندگی نسبتا طولانی دارند و ممکن است تا یک سال هم زنده بمانند. احتمال دارد افرادی که نتوانند تخم ریزی خود را در یک سال کامل کنند زمستان را در پناهگاه ها به حالت انتظار بمانند و بقیه تخم های خود را در بهار سال بعد بگذارند.

کنترل و مبارزه با سوسک طوقه خوار پسته

کنترل شیمیایی

با توجه به دوره خروج طولانی مدت حشرات کامل در این مرحله کنترل شیمیایی نتیجه مناسب و مطلوبی ندارد. درصورت لزوم استفاده از محلول سمی داخل تشتک در پای طوقه درختان در از بین بردن تعدادی از لاروهای آفت مؤثر است.
برای مبارزه شیمیایی با استفاده از سم فنیتروتیون به میزان ۴ در هزار در ۱۰سانتیمتری اطراف طوقه درخت در اواخر بهار انجام می شود.

کنترل غیرشیمیایی

۱- تقویت درختان با تغذیه و آبیاری مناسب و به موقع
۲- خارج کردن لاورها از داخل کانال لاروی با مفتول سیمی
۳- شخم زدن خاک
۴- یخ آب زمستانه
۵- جمع آوری و سوزاندن شاخه های خشک اطراف باغ

برای مشاهده مطلب پسیل پسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است