Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

سفیدک کرکی انگور

سفیدک کرکی انگور با نام های سفیدک دروغی انگور و یا سفیدک داخلی انگور (downy mildew) نیز شناخته می شود.
یکی از خطرناک ترین بیماریهای انگور است. در بیشتر کشورهای دنیا بویژه در مناطق مرطوب شیوع دارد و در صورت مساعد بودن شرایط میتواند خسارت زیادی به محصول انگور وارد نماید.

از نظر اقتصادی و کشاورزی از بیماریهای مهم انگور می باشد زیرا که سبب آسیب دیدگی حبه ها و ریزش خوشه ها می شود. اگر شرایط جوی مساعد باشد و مبارزه صورت نگیرد ۵۰ الی ۷۵ درصد محصول را به آسانی در یک فصل نابود می کند.

نام علمی عامل این بیماری Plasmopara viticola می باشد.

سفیدک کرکی انگور

برای مشاهده مطلب سفیدک پودری انگور کلیک کنید.

مناطق انتشار سفیدک کرکی انگور

سفیدک کرکی انگور در مناطقی که هوا در فصل رشد گرم و مرطوب باشد شیوع دارد. مانند: اروپا، آفریقای جنوبی، شرق استرالیا، شرق آرژانتین، برزیل، شرق آمریکای شمالی، زلاندنو، چین و ژاپن
در ایران هم از سواحل دریای خزر، آذربایجان، خراسان، خوزستان و مناطق دیگر گزارش شده است.

علائم بیماری سفیدک کرکی انگور

۱- به تمام قسمتهای سبز اندامهای مختلف درخت به ویژه برگها حمله می کند. بسته به دوره کمون و سن برگها، لکه های بیماری به رنگ زرد کمرنگ با ظاهری روغنی یا به رنگ زرد تا قهوه ای متمایل به قرمز که زاویه دار و محدود به رگبرگها هستند، دیده می شوند.

۲- اسپورزایی قارچ به صورت توده ای ظریف، متراکم و سفید با رشد پنبه ای در سطح تحتانی برگها مشاهده می گردد.

۳- برگهای آلوده خزان می کنند.

۴- انتهای سرشاخه های آلوده ضخیم و خمیده می گردد. بر اثر اسپورزایی سفیدرنگ و سرانجام قهوه ای شده و می خشکد و به این علائم Brown rot گفته میشود. علائم مشابهی روی دمبرگها، پیچکها و گل آذین جوان هم دیده می شود.

۵- حبه های جوان نسبت به بیماری بسیار حساس هستند. پس از آلوده شدن به رنگ خاکستری درمی آیند. این گونه حبه ها از یک لایه نمدی مرکب از میسلیوم، کنیدیوفور و کنیدیها پوشیده می شوند.

۶- آلودگی محور خوشه می تواند منجر به آلودگی حبه های مسن خوشه شود. حبه های مسن و آلوده ارقام دارای میوه سفید، به رنگ خاکستری و ارقام دارای میوه سیاه، به رنگ صورتی در می آیند. حبه های آلوده در مقایسه با حبه های سالم سفت و سخت باقی مانده، به تدریج تا مرحله رسیدن نرم می شوند. این حبه ها به آسانی می ریزند. جای آنها روی دم میوه باقی می ماند. در این حالت قسمتی از محور خوشه و گاهی تمام خوشه ممکن است بریزد.

سفیدک کرکی انگور

مورفولوژی عامل بیماری

این قارچ یک پارازیت اجباری است. میسلیومها فاقد جدار عرضی، هیف ها بین سلولی و هوستوریوم ها گرد و مشخص می باشند.
انشعابات اسپورانژیوفورها معمولا زاویه دار هستند.

روش های انتشار، ناقلین و زمستان گذرانی

زمستان گذرانی به صورت اووسپور در برگهای جدا شده از درخت است.
اما در مناطقی که زمستانهای ملایم دارند، می تواند به شکل میسلیوم در جوانه ها و داخل برگ ها، پای درخت از سال به سال دیگر باقی بمانند.
لایه های سطحی خاک های مرطوب بهترین محل برای زمستان گذرانی او وسپور است.
تمام عواملی که موجب افزایش رطوبت در خاک، هوا و گیاه میزبان می شوند جزء شرایط مساعد شیوع بیماری به شمار می روند. باران در شیوع بیماری عامل مهمی است. شدیدترین اپیدمی ها زمانی رخ می دهد که به دنبال زمستان مرطوب، بهاری پر رطوبت و تابستانی گرم توأم با بارندگی مکرر به فواصل ۸ تا ۱۰ روز باشد. باد و بوران هم در انتشار مؤثرند.

چرخه زندگی سفیدک کرکی انگور

Plasmopara viticola بیشتر به شکل اووسپور در برگهای جدا شده از درخت زمستان گذرانی می کند.
در بهار به محض رسیدن دما به ۱۱ درجه سانتیگراد، اووسپور جوانه زده تولید اسپورانژیوم می کند.

از اسپورانژیوم ها زئوسپورهای زیادی تولید می شود. که با قطرات ریز باران پخش شده و روی اندامهای گیاه میزبان برای ایجاد آلودگی مستقر می گردد.
اسپورانژیومها فقط از راه روزنه های اندامهای آلوده به خارج رشد کرده. برای تشکیل آنها رطوبت نسبی ۹۵ تا ۱۰۰% و حداقل ۴ ساعت تاریکی انگوررد نیاز است.
دمای بهینه اسپورزایی ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. اسپورانژیومهای جدا شده با باد پخش و روی برگ مستقر می شوند. و وقتی در مجاورت آب آزاد قرار گرفتند جوانه زده و زئوسپورهای خود را تخلیه می کنند.
زئوسپورها شنا کرده و زئوسپورها شنا کنان خود را به نزدیک روزنه رسانده در آنجا تاژک یا تارکهای خود را از دست می دهند و تبدیل به سیست می شوند.
بسته به سن برگ، رقم، دما و رطوبت نسبی، از زمان وقوع آلودگی تا بروز اولین علائم بیماری تقریبا” چهار روز طول می کشد.

چرخه زندگی سفیدک کرکی انگور

چرخه زندگی سفیدک کرکی انگور

روش های مبارزه با سفیدک کرکی انگور

۱- زهکشی خاک، کاهش منابع آلودگی، هرس و حذف سرشاخه های آلوده

۲- در مناطقی که ارقام حساس انگور کشت می شوند و شرایط برای آلودگی مساعد است، استفاده از قارچ کش هایی مانند:
الف: قارچ کشهای غیر سیستمیک با تأثیر سطحی مثل نمک های مس، دی تیوکاربامات ها و فتالیمیدها منحصرا خاصیت جلوگیری کنندگی دارند که با این روش تنها اندامهای سمپاشی شده به مدت ۷ تا ۱۰ روز در برابر حمله قارچ مصون می شوند.
ب: سایموکسانیل قارچ کش نفوذی مخصوص سفیدک دروغی است که ۲ تا ۳ روز بعد باعث معالجه بیماری می شود.
ج: فوزتیل آلومینیوم و فنیل آمیدها از قارچ کش های سیستمیک مؤثر روی قارچ مولد سفیدک کرکی انگور هستند که به داخل گیاه نفوذ کرده و سه خاصیت عمده دارند: ۱- ماده مؤثره توسط باران شسته نمی شود. ۲-خاصیت معالجه کنندگی دارند. ۳-قسمتهایی از تاک که بعد از سمپاشی رشد می کند، در مقابل آلودگی مصون است.

۳- استفاده از محلول بردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است