Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

دوره کارنس چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

دوره کارنس

حداقل فاصله زمانی بین آخرین سمپاشی تا برداشت محصول را دوره ی کارنس می گویند. در این دوره بقایای سم مورد تجزیه عوامل طبیعی قرار گرفته و مقدار آن در سطح میوه ها و سبزیجات کاهش یابد.

دوره کارنس بسته به نوع سم، مقدار مصرف، فرمولاسیون سم و نوع گیاه متغیر است.
این مدت روی برچسب ظرف سم به اسم دوره کارنس یا PHI (Pre Harvest Interval) نوشته شده است. رعایت این زمان به ویژه برای محصولات کشاورزی که به صورت تازه مصرف می شوند اهمیت بالایی دارد. متاسفانه اغلب اوقات این محصولات قبل از اینکه دوره کارنس سم به پایان برسد، وارد بازار شده و در حالیکه بقایای سم هنوز در بافت های میوه ها و سبزیجات وجود دارد به فروش می رسد.

به عنوان مثال دوره ی کارنس سم فن والریت برای محصول سیب و گلابی ۱۴ روز است. یعنی پس از سم پاشی تا ۱۴ روز بقایای سم روی میوه و درخت قرار دارد. پس از این زمان می توان میوه را برداشت و استفاده کرد.

دوره کارنس

عوارض عدم توجه به دوره کارنس در سلامت انسان

باقیمانده سموم موجود در محصولات کشاورزی مصرفی با تجمع در معده و کبد که وظیفه دفع سموم را دارد موجب بروز بیماری های خطرناکی مانند سرطان خون و دستگاه گوارش، بیماری های تنفسی و عصبی و… می شود. در واقع مصرف زیاد (هم در مقدار و هم در تعداد دفعات سمپاشی) و عدم رعایت این دوره موجب می شود آنچه به عنوان غذا وارد بدن انسان می شود در واقع ترکیبات رنگارنگ تهدید کننده سلامت او باشند.

پوست کردن میوه اثر سم را از بین می برد؟

هر چند شستن میوه یا گرفتن پوست آن هنگام مصرف می تواند باعث کاهش آلودگی شود. اما این کاهش تنها شامل آلودگی های سطحی است. چرا که زدودن آفت کش هایی که به درون بافت نفوذ کرده باشند(سموم سیستمیک) تقریبا غیرممکن است. بدین ترتیب مصرف این گونه محصولات سلامت مصرف کنندگان را به خطرمی اندازد. کشاورزان در صورت نیاز به مبارزه شیمیایی به عنوان آخرین راهکار مبارزه با آفات، با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی به تهیه سموم با کارنس کم اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است