Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

خرطوم کوتاه چغندر قند

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۴/۵ - (۳ امتیاز)

معرفی :

خرطوم کوتاه چغندر قند یا خال سیاه تقریباً در تمام مزارع چغندرکاری ایران انتشاردارد در سایر مناطق دنیا نیز تاکنون از جنوب فرانسه، جنوب اسپانیا، ایتالیا، مصر،اتیوپی و ازبکستان گزارش شده است.

Conorrhynchus brevirostris (Gyll.)
Syn :
Temnorrhynchus brevirostris Gyll
(Col
. , Curculionidae)

میزبان :

حشره کامل و لارو این آفت علاوه بر چغندر، از سلمک و علف شور نیز تغذیه می کند.

ریخت شناسی :

حشره کامل :

رنگ عمومی بدن خاکستری متمایل به زرد با پرزهای قهوه ای متمایل به خاکستری است. خرطوم در این حشره کوتاه، مخروطی شکل، چشم های مرکب سیاه و حواشی آن سفید رنگ است.

طول بند اول پای عقبی برابر با مجموع دو بند بعدی است.

تخم :

تخم ها بیضی شکل، به رنگ زرد متمایل به سفید می باشد.
حشرات ماده تخمها را در زیر خود قرار می دهند.

لارو :

شکل عمومی بدن قوسی است. سر لاروها قهوه ای و به سمت پایین خمیده شده است. بدن لارو سن اول (نئونات) به رنگ زرد متمایل به سفید؛ حلقه های بدن لاروهای جوان از موهای زرد رنگ نسبتاً متراکمی پوشیده است.

شفیره :

لاروهای سن آخرابتدا درمحل تغذیه خود درریشه،حفره ای را ایجاد نموده و سپس در داخل آن به شفیره تبدیل می شوند.

زیست شناسی :

ظهورحشرات کامل آفت، دربهارهمزمان با دو برگی شدن بوته های چغندرقند صورت می گیرد .حشرات کامل پس از ظهور، بوته های جوان را مورد حمله قرار داده و آنها را از بین می برند.

قابلیت خسارت زایی آفت بالا است، حشرات کامل درموقع تغذیه خود را به جوانه های برگی چسبانده واز یک طرف شروع به خوردن می کنند حشرات ماده پس از تغذیه، جفتگیری نموده و تخم های خود را در فرورفتگی که توسط خرطوم در کوتیلدون ایجادمی کند قرار می دهند.

تخم ها برای رشد جنینی نیاز به رطوبت برگ تازه دارند، زیرا در مواقعی که برگ ها مسن باشند، میزان باز شدن تخم خیلی کم می شود. سپس سطح زیرین برگ را سوراخ کرده و به سطح خاک می افتند، آنگاه خود را به ریشه اصلی رسانده و با ایجاد دالانی در امتداد ریشه، تغذیه خود را ادامه می دهند که در اثر این تغذیه، بوته آلوده پژمرده وخشک می شود.

دوره تخمگذاری طولانی است دوره لاروی آفت ۶۰ تا ۷۵ روز به طول می انجامد که پس از آن، لاروها ی سن آخر در محل فعالیت خود حفره ای ایجاد کرده و در داخل آن به شفیره تبدیل می شوند. درصورتیکه ریشه قوی باشد با وجود تغذیه لارو، گیاهان آلوده مقاومت نموده و خشک نمی شوند، مگر اینکه در اثر تغذیه لاروها، راه نفوذ عوامل بیماریزای پوسیدگی فراهم شود.

این آفت در شرایط مناسب تا ۳ نسل در سال می تواند تولید نماید، ولی در مناطق سردسیر فقط یک نسل در سال دارد.

روش های کنترل :

زراعی :

۱- شخم عمیق بعد از برداشت محصول
۲- زود کاشتن محصول
۳- کم کردن فواصل آبیاری
۴- عدم کشت چغندرقند در زمین های شنی و یا زمین هایی که آب را خوب نگهداری نمی کنند
۵- از بین بردن علف های هرز میزبان

شیمیایی :

در صورت نیاز می توان مزرعه را با سم اکامت ۵۰ درصد به نسبت ۱/۵ لیتر در هر هکتار سمپاشی نمود.(بهتر است برای نتیجه گیری بهتر از کارشناس منطقه ی خود راهنمایی بخواهید)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است