Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری لکه سیاه سیب

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)
لکه سیاه سیب در همه جای دنیا که سیب کشت می شود وجود دارد و زیان آن بیش از هر بیماری دیگر در سیب است. این بیماری در مناطقی که آب و هوای خنک و مرطوب بهاری دارند بسیار جدی است و ممکن است از نظر اقتصادی در آب و هوای گرم و  یا خشک مهم نباشد.
عامل لکه سیاه سیب قارچی به نام Venturia inaequalis است. این بیماری روی درختان سیب شایع است و برگها را به رنگ زرد در می‌آورد و در میانه‌ی تابستان ریزش برگ را به همراه دارد. در سالهایی با آب‌و‌هوای بهاری مرطوب و خنک، این بیماری سبب چروکیدگی وسیع برگها می‌شود. به‌رغم ریزش شدید برگها، احتمال مرگ درخت بر اثر لکه‌ی سیاه سیب کم است. اگر چروکیدگی برگها برای چند سال ادامه یافت درخت ضعیف می‌شود و در برابر دیگر عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر می‌شود. این لکه‌ها زیبایی میوه‌ها را از بین می‌برد. میوه‌ها و سیبهای دارای لکه همچنان قابل خوردن هستند. لکه‌ی سیاه سیب ممکن است روی دیگر محصولات باغی نیز رخ دهد.

علائم:

یماری لکه سیاه سیب به برگ ،دمبرگ ، شکوفه ، کاسبرگ ،‌میوه ، دم میوه و گاهی شاخه و فلس و جوانه حمله می کند. در ابتدای بهار قبل از باز شدن شکوفه ها ،‌اولین جائیکه آلوده می شود کاسبرگهای گل سیب است. کاسبرگها در اثر شدت بیماری در شرایط مساعد محیطی (رطوبت بالا) به رنگ سبز لجنی درآمده و از این طریق میوه ها و برگهای جوان نیز آلوده می گردند. شایع ترین علائم بیماری روی برگها و میوه ها دیده می شود .

لکه ها ابتدا در سطح زیرین برگهای جوان مشاهده می شوند و با رشد برگها هر دو سطح آنها آلوده می گردند. لکه های اولیه، ‌مخملی و به رنگ سبز زیتونی تا قهوه ای و با حاشیه نامشخص می باشند به تدریج حاشیه لکه ها واضح شده و ممکن است چند لکه بهم چسبیده و به رنگ سیاه درآیند . اگر تعداد لکه های روی برگهای جوان زیاد باشد ؛ برگها بدشکل و پیچیده می شوند و معمولاً ریزش می کنند.

آلودگی دمبرگ موجب ریزش برگ قبل از تکامل آن می گردد که این موجب ضعف شدید درخت و حساس شدن آن در برابر آسیبهای زمستانی می گردد. لکه های روی میوه ها در ابتدا مشابه لکه های روی برگهاست. بعداً قهوه ای ، سیاه و چوب پنبه ای می شوند. آلودگیهای زود هنگام به سبب انهدام و مرگ بافتهای مریستمی اطراف لکه ها و توقف رشد این قسمتها روی میوه و از طرفی رشد قسمتهای سالم روی میوه موجب بد شکلی و پیچ خوردگی میوه می گردند. معمولاً این میوه ها ترک خورده و زود می ریزند. لکه های ریز و آلودگیهای اواخر تابستان و اوایل پائیز معمولاً در شرایط انباری گسترش یافته و در انبار و سرد خانه آشکار می گردند. آلودگی دم میوه موجب ریزش میوه قبل از رسیدن آن می گردد.

علائم بیماری بر روی میوه و برگ های سیب

چرخه زندگی:

هاگهای قارچی در برگ‌ها و میوه‌های آلوده و به زمین افتاده زمستان را سر می‌کنند. در بهار، باد و باران این هاگ‌ها را روی برگ‌های جوان پخش می‌کند. فصل بهاری که دارای رطوبت و خنک هستند شرایط ایده‌آلی برای بیماری است. ده تا بیست روز پس از ابتلای درخت، هاگ‌های جدیدی پخش می‌شود که اینها نیز برگ‌های جدیدی را آلوده می‌کنند. اینگونه عفونت ثانویه می‌تواند در طول تابستان تا زمانی که وضعیت شدیداً گرم و خشک شود ادامه پیدا کند. برای تکثیر هاگ قارچی و آلوده شدن برگ‌های جدید به برگهای مرطوب نیاز است.

مبارزه با بیماری:

 

اقدامات بهداشتی :

جلوگیری از تشکیل پریتس دروغی احتمال بروز همه گیری بیماری را کاهش می دهد برای این منظور شخم زمستانه می تواند با زیر خاک نمودن بقایا بشدت بیماری را کاهش دهد – پاشیدن کودهای نیتروژن دار (اوره) در پائیز روی برگهای ریخته شده در کف باغ باعث تسریع فساد و تجزیه آنها و مانع تشکیل پریتس دروغی می گردد.

این عمل بویژه در سالهایی که زمستان ملایم باشد نتیجه بخش است – پاشیدن قارچ کشهایی مثل بنومیل در آخر فصل (قبل از خزان) روی برگهای درخت یا بعد از خزان روی برگهای کف باغ نیز مانع تشکیل پریتس دروغی در پائیز و زمستان می گردد.

عملیات زراعی :

وقتی جریان هوا در بین تاج درختان به خوبی صورت گیرد به سبب وجود هوا و جریان باد در میان شاخساره ها و خشک شدن شاخساره ها ، شرایط آب و هوایی برای وقوع بیماری نامساعد می گردد. لذا تنظیم فاصله‌درختان هنگام کاشت و هرس مرتب آنها با ایجاد شرایط خشک و نیز فراهم آوری شرایط مناسب برای سمپاشی باعث کاهش بیماری می گردد.

ارقام مقام :

شامل میخوش اردبیل ،‌آق پائیزی و بل د بوسکوپ Bell De Boskop- گلدن رد Goloden-Red رد فری Red Free- لیبرتیliberty- پریما Prima-پرسیلا‍Priscilla ـ سر پرایز Sir Prize-جونا فریJona Free-فری دام Free Dom- مک فریMac Free- موریاMoria- ترنتTrent- نوا Nova – ایزی گروEasygro- نوواماک Novamac- ریشلیوRichelieu-روویلRouville- فلوریدا Florida

کنترل شیمیایی :

قارچکش ها ی مورد استفاده عبارتند از :‌کاپتان ، دودین، گروه اتیلن بیس دی تیوکار با ماتها و سموم گوگردی، ‌بنزیمیرازولها و بازدارنده های بیوسنتز در ارگوسترول. امروزه از بنومیل (از بنزیمیدازولها) و دودین به خاطر بروز مقاومت در قارچ عامل بیماری کمتر استفاده می شود . پیش از وقوع آلودگی بایستی بر اساس پیش بینی های هواشناسی (طول زمان رطوبت بالای ۹۰%) با استفاده از قارچکشهای پیشگیری کننده سمپاشی صورت گیرد. بعد از ایجاد عفونت خصوصاً در نواحی نیمه خشک ، باغدار با دانستن زمان وقوع آلودگی با استفاده از قارچکشها می تواند ۲۴ تا ۹۶ ساعت (۱-۴ روز) پس از شروع عفونت بیماری را مهار کند، (با استفاده از داده های هواشناسی و جدول میلز زمان وقوع عفونت تعیین می گردد).

زمان سمپاشی بر اساس مراحل رشد و نمو درخت سیب انجام می شود . سمپاشی اول در مرحله نوک نقره ای Silver Tip (جوانه ها تازه شکفته و نوک برگهای اولیه به رنگ سفید نقره ای نمایان است). انجام می شود و سمپاشهای محافظتی و پیشگیری کننده بعدی در مراحل نوک سبزی Green Tip (اندامهای رویشی و جوانه ها به یک سانتی متر رسیده اند). مرحله ظهور دسته های گل Tight ,Cluster (مرحله گلدهیBloom) و در آخر بعد از ریزش گلبرگها صورت می گیرد .سمپاشی های پوششی به فاصله هر دو هفته یکبار بعد از ریزش گلدهی تا حدود ۳-۲ هفته مانده به برداشت محصول ادامه می یابد. قابل ذکر است برنامه مبارزه شیمیایی با لکه سیاه سیب ، سفیدک حقیقی ، زنگها و بیماریهای مختلف دیگر که در خلال تابستان بروز می کنند از جمله لکه دودی ، فضله مگسی،‌آفات و کنه ها بطور تلفیقی صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است