Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری سفیدک داخلی یونجه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

سفیدک داخلی یونجه

سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه یکی از بیماری های مهم یونجه بوده که در سالهای اخیر در بعضی از یونجه کاری های اصفهان و شیراز دیده شده خسارت آن قابل توجه است.
ضمنا در دماوند، تبریز، قزوین، اهواز و کرج و احتمالا در سایر نقاط کشور از جمله کرمان وجود دارد.

سفیدک یونجه

علائم بیماری

نشانه های این بیماری بصورت لکه های زرد یا سفید رنگ در سطح برگ ها است. در پشت برگ ها در محل لکه ها پوشش سفید مایل به خاکستری قارچ تشکیل می گردد.
فواصل میان گره ها روی ساقه کم شده و برگ های جوان پیچیده و لوله ای می شود.
چنانچه بیماری بصورت سیستمک در آید ساقه های متورم، کوتاه و برگ ها تغییر رنگ و بنفش روش می شوند.
برگچه های تازه آلوده در انتهای شاخه ها به سمت پشت پیچیده و تا شده و لکه های سبز روشن روی آنها تشکیل می گردد. گیاهچه هایی که در پاییز آلوده می گردند در زمستان میمیرند.

عامل بیماری

عامل بیماری سفیدک داخلی یونجه یا سفیدک دروغی یونجه قارچ Peronospora aestivalis Syd می باشد و در بعضی از منابع خارجی تحت عنوان p. trifoliorum deBary نامیده اند.

سفیدک یونجه

زیست شناسی

این بیماری در ماه های بهار و پاییز که هوا سرد و مرطوب است ظاهر می شود. علائم در مدتی که هوا گرم و خشک است ناپدید می شود.
قارچ عامل بیماری زمستان را بصورت اووسپور روی نسوج مرده و یا تشکیل میسلیوم روی ساقه ها و جوانه های محل طوقه یونجه بسر می برد.
گاهی میسلیوم ها نیز امکان دارد از راه بذر بهتر منتقل شود. در اثر تندش اوردسپورها و رشد در بهار سبب آلودگی های اولیه گردد.
آلودگی های ثانوی و انتشار قارچ توسط کنیدی ها بوده، که در تمام فصل رویش و حتی در بعضی مناطق در تمام سال انتشار دارد.

مبارزه با سفیدک داخلی یونجه

چون محصول یونجه را هر ۱۵-۲۰ روز بایستی برداشت نمود ، لذا توصیه می نماید برای جلوگیری از گسترش  بیماری سفیدک داخلی یونجه چین های بهاره یونجه به موقع و حتی کمی زودتر برداشت نمایند . تا بدینوسیله کانون آلوده از زمین خارج گردد . بدیهی است چناتچه سمپاشی ضرورت نماید ، می توان از قارچ کشها مانند دیتان ام – ۴۵ (مانکوزب) به نسبت دو در هزار استفاده نمود و سمپاشی را در سه نوبت نیز تکرار نمود . بهتر است ابتدا چین را برداشت کرد و سپس اقدام به سمپاشی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است