Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری انبونک یا خیارک آلو

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

انبونک یا خیارک آلو

انبونک یا خیارک آلو از بیماری های بارز درختان آلو است. چندین گونه Taphrina در برگ، گل و میوه برخی از هسته داران و درختان جنگلی بدشکلی و نقص عضو ایجاد می کنند.

مهم ترین خسارت این جنس در هلو و شلیل و گاهی هم در آلو بوجود می آید.

نام علمی عامل این بیماری Taphrina pruni می باشد.

انبونک یا خیارک آلو

انبونک یا خیارک آلو

مناطق انتشار در ایران و جهان

بیماری های Taphrina بیشتر در اروپا و آمریکا شناخته شده اند. اما در سراسر دنیا بروز می کنند. سال هایی که بیماری انبونک در آلو شدید باشد، ۵۰ درصد میوه یا بیشتر ممکن است صدمه ببیند. بطور کلی منشأ و زادگاه قارچ عامل بیماری دقیقا” روشن نیست. اگر چه بعضی از گیاه شناسان چند سال زودتر بیماری انبونک آلو را مشاهده و شرح داده اند. ولی قارچ عامل بیماری تا سال ۱۸۹۳ شناخته نشده بود. در ایالات آمریکا خسارت آن روی میوه، ۵۰درصد یا بیشتر تعیین گردیده است. در ایران ابتدا توسط اسفندیاری در سال ۱۳۲۵ از مناطق اردبیل، ارومیه، تهران، قزوین و تبریز گزارش شده است. در رابر، بافت و کرمان نیز وجود دارد.

توصیف علائم بیماری انبونک یا خیارک آلو

علائم روی میوه

اولین نشانه های بیماری انبونک یا خیارک آلو روی میوه بصورت رشد جوش های سفید رنگ ظاهر می شود. این جوش ها سریعا همزمان با رشد میوه توسعه می یابند و به زودی تمام میوه را فرا می گیرند.
گوشت میوه اسفنجی شده، رشد و توسعه هسته جوان میوه متوقف شده و قهوه ای رنگ، چروکیده و پوک می گردد.
میوه بطور غیر عادی و سریع طویل شده و به زودی طول آن ده برابر یا بیشتر از اندازه میوه های سالم می شود. میوه های مبتلا، بد شکل، کمی خمیده و گوشت اسفنجی داخل میوه خشک شده و فقط یک پوسته خارجی آنرا فرا می گیرد. به هیچ وجه شباهتی به میوه های سالم ندارد، ابتدا به رنگ قرمز و بعد رنگ خاکستری مخملی درمی آیند.

علائم روی شاخه

سرشاخه ها خیلی طویل شده و غالبا پیچیده و کج و معوج می گردند و ممکن است باعث مرگ سرشاخه ها هم بشود.

علائم روی برگ

برگ ها هم بدشکل می شوند و مانند پیچیدگی برگ هلو می پیچند ولی این پیچیدگی چندان آشکار نیست.

چرخه زندگی

قارچ به صورت بلاستوسپور روی میوه های روی زمین یا روی شاخه ها و جوانه ها زمستانگذرانی می کند.
آلودگی اولیه نیز توسط این کنیدی های زمستانگذران ایجاد می شود. آلودگی کمی بعد از باز شدن جوانه های گل شیوع می یابد. کنیدی جوانه می زند و تولید هیف بین سلولهای اپیدرم میکند که آلودگی اولیه محسوب می شود.

در بیماری انبونک یا خیارک آلو برخلاف بیماری لب شتری هلو، آلودگی و خسارت بیشتر متوجه میوه ها است. در واقع هیپرتروفی روی میوه و شاخه ها ایجاد میگردد.
هیف های آسکزا بر روی هیف های رویشی خارج میوه تشکیل می شود. به عبارتی لایه هیمنیومی قارچ که مولد آسک است. معمولا روی میوه ها و شاخه ها ایجاد میگردد.
خروج آسکوسپورها از داخل آسک و جوانه زدن آن ها حالت مخملی خاکستری رنگ به سطح میوه می دهد. سپس این آسکوسپورها جوانه زده و تولید کنیدی هایی می کنند که باعث آلودگی مجدد می شوند. همچنین این کنیدی های حاصل از جوانه زنی آسکوسپور خود میتوانند جوانه بزنند و تولید کنیدی هایی با دیواره ضخیم کنند که همان کنیدی های زمستان گذران هستند. در اوایل بهار بعد از باز شدن جوانه های گل این کنیدی ها جوانه زده و تولید هیف آلوده کننده را می کنند و این چرخه متوالی ادامه می یابد.

قارچ زمستان را در زیر پوست درختان بسر برده، در بهار سال بعد هنگام پیدایش گل وارد تخمدان می شود و درون بر را از بین می برد. سلول های منطقه میانبر و برون بر، در برابر فعالیت قارچ انگل، تقسیم و تکثیر می شوند و به کیسه متورم، توخالی و دراز تبدیل می شوند و به همین دلیل به این بیماری انبونک یا خیارک می گویند.

روشهای پیشگیری و مبارزه با بیماری انبونک یا خیارک آلو

برای مبارزه با بیماری انبونک یا خیارک آلو حتی المقدور بایستی میوه های آلوده و شاخه های آلوده به موقع جمع آوری و نابود شوند.
همچنین جهت مبارزه در اواخر پاییز، بعد از آنکه برگ ها ریخته و در اوایل بهار قبل از آنکه جوانه ها متورم شده باشند، می توان با قارچکش های فربام، مخلوط بردو و دیفولاتان یک بار سمپاشی را انجام داد و از کلروتالونیل به صورت دو بار سمپاشی یکبار در آخر پاییز یا اواسط زمستان و یکبار در اوایل بهار نیز میتوان استفاده کرد.

برای مشاهده مطلب سفیدک پودری هلو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است