Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کرم سرشاخه خوار هلو

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

کرم سرشاخه خوار هلو

کرم سرشاخه خوار هلو یکی از آفات مهم درختان هلو، بادام، زردآلو، آلو، سیب و خرمالو می باشد. همچنین به قیسی، زالزالک و ازگیل نیز خسارت می زند. خسارت آن در درجه اول روی انواع زردآلو می باشد.
لاروها این حشره در اوایل بهار غالباً داخل سرشاخه ها شده و باعث خشک شدن آنها و ایجاد سرشاخه های فرعی می گردند. در نسل بعد وارد میوه هلو، بادام و آلو شده و همراه با کرم سیب و کرم آلو موجب از بین رفتن آنها می گردد.

کرم سرشاخه خوار هلو

خسارت

نحوه خسارت این آفت بدین ترتیب بوده که لارو داخل سرشاخه ها، جوانه ها و میوه ها می شود. بر اثر حمله آن، سرشاخه ها خشک می شوند و صمغی از آنها خارج می گردد.

شکل شناسی

عرض حشره کامل با بالهای باز ۱۶-۱۹ میلیمتر و طول آن تقریبا ۸ میلیمتر است. بال های جلویی آن خاکستری و بر روی آن نقوش نامنظم تیره و روشن و نوارهایی وجود دارد. در حاشیه بیرونی این بال ها ریشک های بلندی دیده می شود.
در حالت استراحت بال های حشره به صورت شیروانی قرار گرفته و شاخک ها متوجه عقب بدن می گردد.

سرشاخه خوار هلو

حشره کامل سرشاخه خوار هلو

تخم های این آفت بیضوی شکل و به رنگ زرد مایل به نارنجی است. هر حشره ماده قادر است در طول زندگی خود ۸۰ تا ۹۰ تخم روی سرشاخه های جوان، سطح برگ و روی میوه قرار دهد.

لارو های سن پایین سرشاخه خوار هلو به رنگ روشن با حلقه های قهو ه ای روشن و با سر سیاه رنگ است. درحالی که لارو های کامل قهوه ای رنگ و با نوارهای تیره روشن در اطراف شکم و به طول ۱۲ میلی متر می باشد.

زیست شناسی

این حشره زمستان را به صورت لارو سن ۲ در داخل جوانه های درختان می گذراند.
لارو ها از محل های زمستانی خارج و ابتدا از غنچه ها و پس از گل ها تغذیه می نمایند. بعد از ریزش گلبرگ ها وارد سرشاخه های جوان شده و از بالا به سمت پایین شروع به تغذیه می نمایند.
لارو هایی که به قسمت های سخت و خشبی رسیدند آن را ترک نموده و سرشاخه دیگری را مورد حمله قرار می دهند. لارو ها سپس میوه های نارس را مورد حمله قرار می دهند. سوراخ ورودی لارو های مزبور اکثراً در محل اتصال دم به میوه قرار دارد که این امر موجب ریزش میوه ها می گردد.

پروانه های نسل ۲ تقریباً کلیه تخم های خود را بر روی میوه ها و بندرت روی قسمت های انتهایی سرشاخه های جوان و سلولزی می گذارند. حشرات کاملی که از این نسل ایجاد می گردد مجدداً روی سرشاخه ها تخمریزی می کنند. لاروهای حاصله زمستان گذرانی می نمایند. این حشره در شرایط متفاوت ۲ تا ۳ نسل دارد.

روش های کنترل سرشاخه خوار هلو

زراعی :

جمع آوری میوه های آلوده و انهدام آنها در کنترل جمعیت آفت موثر است.
همچنین هرس بهاره درختان قبل از کامل شدن دوران تغذیه لارو های داخل شاخه در کاهش جمعیت آفت بسیار مهم است.

شیمیایی :

بهترین موقع سمپاشی در نسل دوم و اواسط تیر ماه است که در این موقع میوه های قیسی نموده اند. برای سمپاشی از سموم فسفره مانند گوزاتیون ۲۰٪ به نسبت دو در هزار می توان استفاده نمود.

نکته: استفاده از فرمون های جنسی نیز بسیار توصیه می گردد.

برای مشاهده مطلب سوسک سرشاخه خوار پسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است