Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نماتد سیست چغندر قند

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

نماتد سیست چغندر قند

نماتد سیست چغندر قند با نام علمی Heterodera schachtii عامل ایجاد بیماری در چغندرقند و یکی از زیانبارترین عوامل بیماری زا در اراضی تحت کشت این محصول به شمار میرود.

این نماتد در بیش از ۴۰ کشور دنیا در چغندر قند گزارش شده است. در ایران نیز دامنه گسترش آن روز به روز رو به افزایش است. هرساله مناطق جدیدی به این نماتد آلوده می شود. در ایران از استانهایی نظیر خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اصفهان، کرمان و فارس گزارش شده است.

نماتد چغندر

علائم بیماری

بوته های بیمار به صورت پراکنده و با لکه های گسترده در مزرعه دیده می شوند. چون نماتد به ریشه حمله می کند رشد ریشه را کاهش می دهد. اگر در مراحل اولیه به بوته های جوان حمله کند باعث مرگ گیاه می شود.
بوته های آلوده در هنگام گرمای روز پژمرده شده و در شب مجددا قسمت های هوایی به حالت اولیه بر می گردد.
ریشه ها نمی پوسند بلکه قدرت جذب آب آنها کم می شود. ریشه چند شاخه شده و بر روی ریشه های فرعی دانه های شیری رنگ و سپس سیست قهوه ای رنگ نماتد دیده می شود.

عامل بیماری

نماتد دارای دوشکل جنسی ماده و نر می باشد. ماده های جوان و کامل به طور معمول لیمویی شکل و در ابتدا رنگ آنها سفید شیری است که به آسانی و با چشم غیر مسلح بر روی ریشه گیاه میزبان دیده می شود.
رنگ سفید ماده های جوان بعد از افتادن در خاک بدون گذراندن مرحله زرد تبدیل به قهوه ای می گردد. در این موقع به آنها سیست اطلاق می شود.
نماتد زمستان را به صورت سیست در خاک به سر می برد. لارو جوان سن یک درون تخم (داخل سیست) به سن دو تبدیل می شود و از تخم خارج شده و وارد گیاه میزبان می شود. در شرایط خراسان و مرودشت فارس نماتد دارای چهار نسل می باشد. معمولا نسل چهارم مصادف با برداشت چغندر قند منطقه کامل نمی شود.

نماتد چغندر

مبارزه با نماتد سیست چغندر قند

بهترین روش کنترل تناوب طولانی مدت ۳ تا ۷ساله با غلات است. تنظیم تاریخ کاشت و زود کاشتن بهتر است تا در دمای پایین تخم ها تفریخ شوند و گیاه رشد کند و قوی تر شود. استفاده از ارقام مقاوم نیز موثر است.

عوامل زیر در انتقال نماتد موثر هستند که بایستی جلوگیری شوند:
۱- انتقال بقایای گیاهی و خاک از کامیون های حامل چغندر قند به اراضی غیرآلوده
۲- استفاده کشاورزان از فاضلاب کارخانه جات قند برای آبیاری زمستانه
۳- استفاده مزارع از آب رودخانه های مجاور کارخانه های قند که محتوی بقایای آلوده چغندر می باشند اراضی سالم وغیر آلوده
۴- انتشار نماتد توسط ابزار و ماشین آلات کشاورزی

برای مشاهده ی مطلب نماتد پسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است