Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نحوه پوساندن کود دامی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

نحوه پوساندن کود دامی

پوساندن صحیح کود دامی یکی از مهم ترین نکات در کشاورزی می باشد. در صورتی که کود دامی به روش اصولی پوسیده نشود باعث افزایش آفات و بیماری ها در مزرعه شما می شود.

کود نپوسیده نه تنها باعث تقویت خاک نمی شود، بلکه موجب کاهش نیتروژن خاک نیز می گردد. زیرا برای پوسیده شدن در خاک بخشی از ازت خاک را نیز جذب مینماید و به این ترتیب خاک فقیرتر می گردد.

کود حیوانی

کود دامی یا حیوانی چیست؟

این کود از فضولات حیوانات تهیه می‌شود که بیشتر از کود گوسفند و گاو و اسب و یا مرغ تشکیل می‌شود. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی بسیار مفید می‌باشد. در طول تاریخ کود دامی همواره مورد توجه کشاورزان بوده است .

کود انسانی نیز در رده کودهای حیوانی به حساب می‌آید!

کودهای حیوانی و مصرف آن در کشاورزی

مصرف کودهای حیوانی در زراعت از بدو اهلی نمودن حیوانات شروع شده است. فضولات حیوانات وقتی روی زمین ریخته شد گیاهان در ان محل رشد سریعتری داشتند. کود حیوانی برخلاف کودهای شیمیایی دارای اثرات یک جانبه نبوده بلکه از یک طرف کمک بر تامین مواد غذایی را نموده و از طرف دیگر خصوصیات فیزیکی خاک را نیز اصلاح مینماید.

روش صحیح پوساندن کود دامی

برای پوساندن کود دامی توصیه می شود از یک چاله برای انبار نمودن کود استفاده شود. البته میتوان کود را در روی زمین نیز دپو نمود.
کود نپوسیده دامی را در چاله ریخته و به اندازه یک چهارم آن کاه و کلش اضافه میکنیم. وجود کاه و کلش موجب تسریع فرآیند تخمیر کود میگردد. البته با توجه به قیمت بالای کاه و کلش این مورد خیلی مورد پسند کشاورزان قرار نمی گیرد. سپس به ازای هر تن کود نپوسیده ۱۰ کیلوگرم اوره اضافه میکنیم و مخلوط حاصل را به طور یکنواخت مخلوط می کنیم. سپس روی آن را با نایلون کاملا میپوشانیم. بعد از ۳ تا ۵ ماه کود دامی به کلی میپوسد و آماده استفاده میگردد.

برای پوساندن بهتر و سریع تر کود های دامی می توانیم از گوگرد، باکتری EM یا تیوباسیلوس نیز استفاده کنیم.

برای مشاهده مطلب نقش کود دامی در حاصلخیزی خاک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است