Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

مگس میوه مدیترانه ای

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مگس میوه مدیترانه ای

مگس میوه مدیترانه ای که به نام های مگس میوه، مگس مدیترانه و مگس مرکبات نیز گفته می شود. این مگس یکی از آفات مهم و خطرناک درختان میوه است. نام علمی این آفت Ceratitis capitata می باشد. حشره ای از خانواده تفریتیده و راسته دوبالان است.

این مگس بسیار پلی فاژ بوده و مهمترین آفت حدود ۱۰۰۰ گونه محصول کشاورزی است. میزبان های آن شامل پرتقال ، هلو، گریپ فروت،آلو، سیب، گلابی، قهوه، کاکائو، انبه، گواوا، گوجه فرنگی و مرکبات، نارنگی، گردو، انگور، لیچی، انبه، پاپایا، هلو، گلابی، آلو، به، خرما، انار، گوجه فرنگی و اکثر درختان میوه دیگرو سایر میوه های وحشی و خوراکی است.

مگس مدیترانه ای

خسارت

لارو ها از گوشت میوه تغذیه می کنند.کانال های ناشی از تغذیه لارو باعث نفوذ عوامل پوسیدگی می شوند و در نتیجه میوه ها پوسیده، کپک زده و ریزش می کنند. همچنین سوراخ ها تخمگذاری حشره در پوست میوه از کیفیت محصول تا حد زیادی می کاهد.

مگس مدیترانه ای

خسارت مگس میوه مدیترانه ای روی انار

شکل شناسی

مگس نر تقریبا شبیه مگس ماده است ولی تخمریز ندارد.
مگس بالغ به طول ۵- ۴ میلیمتر، به رنگ زرد، سفید و سیاه به اندازه مگس خانگی، سر زرد رنگ و بزرگ با یک نوار قهوه ای روشن، چشم ها سبز براق و شاخک سه بندی است که بند اول و دوم آن تیره و بند سوم روشنتر و دارای یک مو بلند است. لارو به طول، ۸-۷ میلیمتر سفید و دوکی شکل است. شفیره ها قهوه ای هستند. تخم ها سفید، باریک و به طول یک میلیمتر است.

مگس مدیترانه ای

شفیره در بالا و لارو پایین

چرخه زیستی

مگس میوه مدیترانه ای در شرایط آب و هوایی مناسب (در صورت وجود میزبان) در تمام طول سال فعال است. تا ۱۲ نسل در سال تولید می کند. این حشره در شرایط آب و هوایی شیراز ۴ تا ۵ نسل کامل همپوشان تولید می کند. قسمت عمده فصل زمستان را به صورت شفیره درون خاک سپری میکند.
براساس تجارب حاصله زمان اولین شکار حشرات کامل مگس در باغ های میوه شیراز نیمه اول تیرماه و اوج شکار در ماه های مهر و آبان است. از اواسط آذر و با برداشت کامل میوه های آخر فصل و کاهش میانگین میانگین دمای روزانه به زیر ده درجه سلسیوس شکار تله ها صفر می شود.

تخمگذاری مگس به صورت دسته های ۳ تا ۱۵ تایی و در عمق حداکثر دو میلیمتری زیر پوست میوه است. مگس ماده برای تخمگذاری معمولاً میوه های درحال رسیدن (مرحله تغییر رنگ) و دارای پوست نازک و نرم را انتخاب می کند.
بیش از ۹۰ درصد شفیره های این مگس در عمق کمتر از پنج سانتیمتری خاک تشکیل می شوند. مناسب ترین دما برای فعالیت آن بین ۲۳ تا ۲۸ درجه سلسیوس است.
جفت گیری و تخمریزی حشره ماده در دمای کمتر از ۱۶ درجه سلسیوس متوقف می شود. حشره های نر و ماده به ترتیب ۳ تا ۴ و ۶ تا ۸ روز بعد از خروج از پوسته شفیرگی و تغذیه از شهد و شیره گل ها، جفتگیری و تخمریزی می کنند. این حشره بیشتر به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز جلب می شود و بر همین اساس در طراحی تله های جلب کننده مگس از رنگ زرد استفاده می شود.

مگس مدیترانه ای

خسارت مگس مدیترانه ای روی هلو

مبارزه و کنترل مگس میوه مدیترانه ای

۱- رعایت اصول قرنطینه
۲- ضد عفونی میوه پس از برداشت
۳- جمع آوری مستمر و همگانی میوه های آلوده در باغ و انهدام کامل آنها
۴- شخم عمیق پس از برداشت میوه باغ های آلوده
۵- تأخیر نداشتن در برداشت محصول و انبار نکردن محصول در باغ
۶- نصب تله های حاوی مواد جلب کننده (تله دلتا حاوی تریمدلور یا تفری تراپ حاوی بیولور)
۷- استفاده از طعمه مسموم (پروتئین همراه سم)

برای مشاهده ی مطلب مگس گیلاس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است