Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

منظور از سموم سیستمیک چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۴.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)

سموم سیستمیک

حتما تا به حال عبارت این سم سیستمیک است را روی برچسب سموم دیده اید. ولی آیا می دانید به چه سمومی، سموم سیستمیک می گویند؟

در این مطلب قصد بررسی این نوع از سموم را داریم.

سموم دفع آفات سیستمیک چیست؟

سموم دفع آفات سیستمیک سمومی هستند که در یک گیاه جذب شده و در سراسر بافت آن پخش می شود. به ساقه، برگ، ریشه و میوه یا گل گیاه می رسد. این نوع از سموم محلول در آب هستند، بنابراین با جذب آب و انتقال آن به بافت های آن به راحتی در سراسر گیاه حرکت می کنند.

برخی از حشره کش های سیستمیک که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، نئونیکوتینوئیدها هستند. اینها گروهی از حشره کش ها هستند که در سیستم عصبی حشرات تداخل ایجاد می کنند.

این سموم بعد از مصرف ابتدا جذب گیاه می شوند و سپس می توانند وارد جریان شیره گیاهی شوند. از جمله این سموم می توان به متاسیستوکس، پریمور و دیمتوات اشاره کرد.

آیا سموم دفع آفات سیستمیک بی خطر هستند؟

سم های سیستمیک پس از جذب توسط گیاه قابل شستشو نیستند، زیرا داخل بافت گیاه هستند. بنابراین محصولات خوراکی که روی آنها از این سموم پاشیده شده است با شست و شو، اثر سم از بین نمی رود.

گروه حشره کش های سیستمیک نئونکوتینوئیدها باعث مسمومیت زنبورهای عسل و سایر حشرات مفید می شوند. این مواد شیمیایی وارد گرده ای می شوند که زنبورها جمع می کنند. همچنین می توانند در شهد نیز یافت شوند. درک کاربرد نحوه استفاده صحیح از یک حشره کش سیستمیک و اقداماتی برای محافظت از گرده افشان ها و سایر گونه های غیر هدف برای برنامه های کاربردی بسیار مهم است.

در هنگام استفاده از سموم دفع آفات سیستمیک در یک باغ خانگی، به ویژه در مورد سبزیجات و میوه ها، احتیاط بیشتری لازم است و در صورت امکان بهتر است راهکار دیگری برای کنترل آفات انتخاب شود. در صورت استفاده باید حتما دوره کارنس رعایت شود.

در برخی موارد یک سم دفع آفات سیستمیک برای محیط زیست ایمن تر از یک سموم دفع آفات غیر سیستمیک است.

با این حال معمولاً روش های غیرشیمیایی کنترل آفات بی خطرترین روش هستند. استراتژی های غیر شیمیایی انتخاب بهتری برای محافظت از گرده افشان ها و سایر حشرات مفید است. همچنین عدم استفاده از سموم می تواند باعث تولید محصولات ارگانیک شود.

مزایای سموم سیستمیک

با توجه به اینکه این سموم وارد بافت و جریان شیره گیاه می شود می تواند برای آفات مکنده مناسب باشد. مثلا استفاده از سم سیستمیک پیریمیکارب برای شته ها نتیجه بهتری نسبت به سموم غیرسیستمیک دارد.

این نوع از سموم نه تنها در مورد حشره کش ها بلکه در مورد قارچکش ها نیز وجود دارد. مثلا قارچکش هایی وجود دارند که سیستمیک هستند (پنکونازول) و در مورد بیماری سفیدک داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است