Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی کود سولفات روی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کود سولفات روی

روی یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاه است.
جذب روی در مراحل مختلف رشد گیاه متفاوت است به طوری که بیشترین جذب در اوایل رشد صورت گرفته و به مرور زمان مقدار آن کاهش می یابد.
کمبود عنصر روی می تواند کیفیت محصولات جمع آوری شده از سطح مزرعه و باغ را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از راه های جبران کمبود روی استفاده از کود سولفات روی می باشد.
برای مشاهده مطلب کمبود روی در گیاهان و نحوه رفع آن کلیک کنید.

غلظت روی در محصولات کشاورزی کشور بسیار پایین بوده و علائم کمبود روی در اکثر محصولات زراعی و باغی به وضوح در سراسر کشور مشاهده می شود.
یکی از راه های جبران کمبود روی در گیاهان استفاده از کود سولفات روی می باشد.

کود سولفات رویکود سولفات روی چیست؟

این کود برای رفع سریع کمبود روی در گیاهان استفاده می گردد. عنصر روی برای ساخت هورمون های رشد، کلروفیل و کربوهیدرات ها مورد نیاز است. در میان ریز مغذی های اصلی ، سولفات روی فواید زیادی دارد.

روی ﺑﻪ ﻓﺮم ﺳﻮﻟﻔﺎت ﺑﻪ راﺣﺘﯽ از ﻃﺮﯾﻖ رﯾﺸﻪ ﺟﺬب ﻣﯽ­ﺷﻮد.

رنگ سبز یا زرد در برگ های جوان یا لکه های سوخته در میان رگبرگها در برگ های نسبتا مسن نشان کمبود روی می باشد. کمبود روی در درختان میوه دار باعث ریزش میوه های درخت می شود.سولفات روی به دلیل داشتن گوگرد باعث جذب بهتر عناصر ریز مغذی توسط ریشه می گردد.

بیش از نیمی از زمین های کشاورزی ما دارای کمبود  روی می باشند که باعث کاهش ۵۰ درصدی محصولات می گردد.غلات و درختان میوه ( مرکبات ، گلابی ، سیب و هلو ) به شدت تحت تاثیر روی می باشند.

مسائلی چون آهکی بودن خاک ها ، مواد آلی کم ، PH بالا و همین طور مصرف بی رویه کودهای فسفاته ، جذب این عنصر را برای گیاهان محدود و خسارتهای زیادی را به میزان و کیفت محصولات کشاورزی وارد می کند.

حلالیت روی با PH خاک مرتبط است.

 نحوه استفاده از سولفات روی

درختان: از این کود می توان برای کود دهی درختان در قسمت میانی سایه انداز درخت به همراه کود حیوانی و گوگرد استفاده کرد. میزان مصرف کود در هر درخت بارور حدود ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم می باشد.

نباتات زراعی : کود به میزان ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم در هکتار در زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرد. این کود باید هنگام تهیه بستر بذر نباتات به همراه سایر کودهای زمستانه مصرف شود.

روش محلول پاشی :روش محلول پاشی این کود به نسبت ۳ تا ۵ در هزار در درختان میوه و به نسبت ۳ تا ۴ در هزار در محصولات زراعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است