Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری دیفن باخیا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

معرفی:

گیاه دیفن باخیا با نام انگلیسی dumb cane و نام علمی Dieffenbachia seguine ، دارای برگ های زینتی زیبایی است و زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی می باشد رنگ برگها ،  سبز رنگ است و روی آن لکه‌هایی سفید کرمی و زرد کمرنگ وجود دارد که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالباً بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند.

سمی بودن گیاه دیفن باخیا:

در فارسی نام آن سم برگ می باشد که معنی از سمی بودن برگهای آن دارد،شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث تحریک شدن بدن کودکان و یا حیوانات خانگی خواهد شد. پس بهتر است گلدان این گیاه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است.در صورت خورده شدن که برگ‌ های این گیاه، مخاط دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن می‌کند که گاهی دردناک است و میزان بزاق دهان را افزایش میدهد و قورت دادن آن مشکل است. در موارد شدید مسمومیت، حتی حرف زدن به طور موقت ممکن است دچار اختلال شود. در اکثر موارد مسمومیت‌ با گیاه شدید نیست مگر اینکه مقدار زیادی خورده شود.

شرایط نگهداری دیفن باخیا:

نور:

در سایه با نور ملایم بهترین عملکرد و رشد را خواهد داشت و در صورت وجود نور کم ، گیاه دیفن باخیا به صورت علفی بلند میشود.نور زیاد سبب سوختن برگ‌های دیفن باخیا می‌شود. در مقابل اگر رنگ برگ‌های گیاه شما خیلی زرد/سفید است، سایه زیاد ممکن است سبب رنگ پریدگی گیاه شود.

دما:

بهترین دما جهت نگهداری گیاه دیفن باخیا ، دمای ۱۷ الی ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد در دمای پایینر برگ ها شروع به ریزش میکنند و در دمای بالا توصیه می شود آبپاشی با آب بدون کلر انجام شود.

آبیاری:

این گیاه در برابر آبیاری بیش از حد حساس است در نتیجه توصیه میشود رویه خاک کامل خشک شود سپس شروع به آبیاری با آب بدون کلر کنید.آبیاری مناسب دو بار در هفته است.(بستگی به شرایط محیطی دارد)

رطوبت:

گیاه دیفن باخیا رطوبت بین ۶۰ تا ۹۰ درصد را طلب میکند. توصیه میشود در کنار گلدان دیفن باخیا یک لیوان آب قرار دهید تا گیاه دیفن باخیا رطوبت خود را از این طریق تامین کند.

خاک:

بهترین خاک برای گلدان خاک و کود آماده کاشت همراه با مقداری پرلیت میباشد که رطوبت خاک را حفظ کند.بهترین زمان برای تغییر خاک و یا انتقال گیاه به گلدان جدید، فصل بهار است. در این کار زیاده روی نکنید و گلدانی با حفرات زه‌کشی متعدد انتخاب کنید.

کود دهی:

جهت رشد بهتر میتوانید ۳ گرم تقویت کننده در لیتر را هر دو هفته یک بار از ابتدای فروردین تا انتهای آن به گیاه دیفن باخیا بدهید.هرگز در زمستان به گیاه کود ندهید، در این فصل آبیاری به تنهایی برای گیاه کافی است.

تعویض گلدان:

توصیه میشود هر سال در فصل بهار نسبت به تعویض خاک و گلدان گیاه دیفن باخیا با گلدانی دو سایز بزرگتر اقدام کنید.

تمیز کردن برگها:

با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز کنید،مواظب باشید برگها خراشیده نشوند.دقت کنید که این گیاه سمی است و هنگام انجام این کار ختما از دستکش استفاده کنید و مراقب باشید.

2 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است