Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

فروت ست چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

فروت ست چیست و چه کاربردی دارد؟

کود دهی در برنامه مدیریت تغذیه ای گیاهان و باغات میوه از اهمیت زیادی برخودار است.
برنامه کود دهی باید به گونه ای زمان بندی و انجام شود که عناصر مغذی مورد نیاز گیاه را به طور متناسب در اختیار گیاه قرار دهد.
محلول پاشی مواد مغذی توسط کود فروت ست یکی از بهترین روش های موثر برای افزایش میزان تشکیل میوه را در باغات میوه دارد.

فروت ست چیست؟

کود فروت ست یک کود کشاورزی است و نام آن به این دلیل فروت ست است که مرحله صفر تشکیل میوه در نهنج را فروت ست می نامند. یعنی دقیقا زمانی که گل تصمیم به تقسیم سلولی می گیرد را اصطلاحا فروت ست می گویند.

یکی از مواردی که از لحاظ اقتصادی برای باغداران بسیار حائز اهمیت است، افزایش میوه‌های سر درختی است. در اوایل فروردین ماه و اواخر اسفند که خاک دمای بسیار پایینی دارد و برگ ها هنوز به وجود نیامده‌اند. علاوه بر این گردش شیره گیاهی نیز بیش از حد آهسته است، تغذیه جوانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. ناگفته نماند که محلول پاشی درختان توسط فروت ست را در فصل سرد انجام می دهند. زیرا که تاثیر بسزایی در تمامی فعالیت هایی که درخت باید در طی سال انجام دهد (مانند فعالیت دوباره، رویش جوانه ها، گلدهی، میوه و …) می گذارد.

از دیگر ویژگی های کود فروت ست افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل محیطی مانند تگرگ، برف، باران و سرماست. همچنین این کود کشاورزی با وجود عناصری که دارد، تاثیر بسزایی در خوشه‌بندی و تلقیح گیاه داشته و عملکرد محصول را با حفظ مرغوبیت افزایش می‌دهد.

شکوفه

کود بهاره (فروت ست) باید حاوی مواد کودی و عناصر زیر باشد:

  • ازت (N)
  • فسفر (P)
  • بور (B)
  • روی (Zn)
  • اسیدهای آمینه (AA)

وجود این عناصر در فروت ست باعث موارد زیر می‌شود:

  • افزایش مقاومت درخت در برابر استرس و تنش‌های محیطی مثل سرمازدگی
  • افزایش گلدهی و راندمان تبدیل گل به میوه
  • افزایش رشد و توسعه اندام سبز در ابتدای دوره

زمان مصرف فروت ست

بعد از برداشت محصولات و راجع به گیاهانی که در فصل معینی از سال تمامی برگ‌های خود را از دست می‌دهند. (پس از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ ها)

موقع تورم جوانه‌ها. چون در این موقع پوست قهوه‌ای رنگ روی آنها به راحتی می‌توانند عناصر را از راه محلولپاشی جذب نمایند.

برای مشاهده مطالب مربوط به کمبود عناصر در گیاهان کلیک کنید.

سال آوری

قبل از آنکه به بررسی تاثیر کود فروت ست در سال‌آوری درخت بپردازیم بهتر است معنی سال آوری را بهتر از قبل بدانیم.

سال آوری به معنای تولید محصول بیشتر در یک سال و عدم تولید یا تولید محصول کمتر در سال بعد است. آنچه در ارتباط مستقیم با تولید محصول می توان اشاره داشت، جوانه های زایشی و تولید گل است. پس در سال آور یا پر بار درخت تعداد جوانه های زایشی بیشتر و تولید گل بیشتر خواهد داشت. در سال کم بار یا نیاور، تعداد جوانه های زایشی کم بوده و یا درخت هیچ جوانه زایشی تولید نخواهد کرد.

علت سال آوری

حال برای یافتن علت سال آوری باید بدنبال علت عدم تولید یا تولید بیش از حد جوانه های زایشی باشیم. چنانچه به موقعیت درخت در سال پربار توجه کنیم، آخر فصل یعنی در زمان برداشت، درختی را خواهیم داشت که در حال ریزش یا از دست دادن جوانه های سال بعد خود است. در واقع این گونه می توان بیان داشت که در سال پر بار، درخت میوه در صورت کمبود مواد غذایی و عدم تغذیه درست قادر نیست تمام نیاز غذایی میوه ها را تامین نموده. لذا میوه ها در زمان پرشدن، از محتوای مواد غذایی موجود در جوانه های سال بعد بهره می گیرند. به عبارتی، آنها را تخلیه می نمایند و یا میوه ها مانع از رسیدن مواد غذایی به جوانه های سال بعد می شوند.

چرا که میوه ها در سر راه عبور مواد غذایی از برگ به جوانه ها قرار دارند. پس جوانه های سال آینده خصوصا در سال پر بار درخت، مواد غذایی کمتری دریافت می کنند و یا مواد غذایی خود را ازدست داده و تخلیه می شوند. لذا با ضعیف شدن این جوانه ها زمینه برای ریزش آنها فراهم می گردد.

تاثیر سال آوری در درختان میوه

درختی که به دلیل ضعف و خستگی، جوانه های خود را از دست داده است، دیگر توان تولید محصول مناسب را ندارد. پس به دلیل نداشتن جوانه های زایشی محصولی تولید نخواهد شد؛ یعنی درخت در سال نیاور خود است.

آیا کود فروت ست تاثیری در جلوگیری از سال‌آوری درخت دارد؟

بنابراین؛ برای جلوگیری از سال آوری درخت باید از کود فروت ست برای گیاهان باغ استفاده کنیم.  در این صورت درختان هر سال بار یکسانی را خواهند داشت. در واقع برای مرتفع کردن این مشکل باید تلاش نمود در سال پر بار، جوانه های زایشی بیشتری را حفظ کرد. این تنها با تغذیه کافی و درست درخت امکانپذیر است. به گونه ای که در سال پر بار باید آنقدر مواد غذایی در دسترس درخت قرار بگیرد که علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز برای میوه ها، بخشی نیز به جوانه های سال بعد برسد و میوه ها مجبور به مصرف مواد غذایی جوانه های سال بعد نشوند. پس می توان گفت سال آوری تا حدودی قابل کنترل است و با تقویت درخت می توان حداقل فاصله تولید بین سال آور و نیاور را کاهش داد.

احتیاطات لازم:

۱- از ترکیب فروت ست با کودهای حاوی گوگرد و روغن های معدنی بپرهیزید.

۲- در مناطقی که میزان بور در آب آبیاری و برگ بالا باشد به دلیل مسمومیت عنصر بور بایستی از ترکیب فروت ست حذف شود.

۳- در هوای گرم تحت هیچ شرایطی محلولپاشی انجام نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است