Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

سفیدک پودری هلو

سفیدک های پودری روی بسیاری از گیاهان اعم از گرامینه ها، سبزیجات، نباتات زینتی، درختان و درختچه ها بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک به وجود می آیند.
در اثر حمله سفیدک به برگ گیاهان میزبان، پوشش سفید نمدی روی دو سطح برگ ظاهر شده است. در نهایت فعالیت حیاتی برگ های آلوده کاهش یافته و یا به کلی مختل می گردد.
تعدادی از برگ ها نیز زودتر از موقع می ریزند. اختلال در عمل حیاتی برگ ها و خزان زود رس آنها موجب می شود که درخت نتواند مواد غذایی لازم برای ذخیره و تشکیل جوانه های سال بعد را تأمین کند.

بدین ترتیب درخت به تدریج ضعیف شده و محصول آن کاهش می یابد که گاهی این کاهش تا ۵۰درصد می باشد. در هلو بیماری علاوه بر درختان بزرگ ، نهالستان های هلو را نیز به شدت مورد حمله قرار داده و خسارت وارد می سازد.
برای مشاهده مطلب سفیدک پودری انگور کلیک کنید.

علائم بیماری سفیدک پودری هلو

حدود چهار هفته پس از باز شدن شکوفه ها لکه های کوچک بی شکل و سفید رنگی در سطح بالایی و گاهی زیرین برگ ها دیده می شود.
اگر پوشش سفید را با مالش انگشت از بین ببریم، مشاهده می کنیم که اپیدرم برگ در محل لکه ها سبز کمرنگ و مایل به قهوه ای به نظر می رسد.
به تدریج در این محل ها برجستگی یا فرو رفتگی و نیز برگ ها چروکیده و اغلب چین دار می شوند. رشد برگ ها کند می گردد و در آخر ضعیف شده و می میرند.

برگ های جوان زودتر و بیشتر مبتلا می شوند. روی میوه لکه های نمدی که گاه با شکاف و قطره ای صمغ همراه است مشاهده می شود.
بیشترین خسارت در حالتی است که میوه مورد حمله قرار گیرد زیرا با تشکیل لکه های سفید نمدی روی میوه ارزش میوه و بازار پسندی آن کم می شود. اگر میوه هنوز سبز رنگ باشد لکه سفید و اگر قرمز رنگ باشد، لکه حاصله اغلب زرد چرکین به نظر می رسد.

مورفولوژی عامل بیماری

قارچ عامل سفیدک پودری هلو انگل اجباری می باشد. ریسه های آن بند بند و منشعب است و در سطح میزبان به وسیله مکینه هایی مستقر می گردد.
رشته های میسلیوم اولیه قارچ سفید و دارای انشعابات فراوان است. کنیدی های بیضوی به شکل زنجیروار روی کنیدیوفور قرار گرفته و به راحتی می افتند و رشته های میسلیوم ثانویه ابتدا سفیدرنگ و بعد زرد یا خاکستری رنگ می شوند.
طول این ریسه ها ۵۰۰-۳۰۰ میکرون، دارای دیواره کلفت و اکثرا” بدون انشعاب اند. آسکوکارپ بسته (کلیستوتسیوم)، که بندرت تشکیل می گردد، کروی یا گلابی شکل بوده و قطر آن ۱۱۰-۸۰ میکرون است. ضمایم (فولکرها) به تعداد کم و در اغلب موارد طول آنها کوتاهتر از قطر کلیستوتس است. رنگ آنها از بی رنگ تا قهوه ای روشن بوده و تنها آسک داخل هر کلیستوتس تخم مرغی تا کروی با جدار نسبتا” کلفت و حاوی ۸ آسکوسپور می باشد.

نحوه انتشار و زمستان گذرانی

پاتوژن زمستان را به دو طریق سپری میکند:

۱- بصورت ریسه و کنیدی در داخل جوانه های خواب (رایجترین فرم زمستان گذرانی) که با باز شدن آنها در ابتدای بهار مقدار زیادی کنیدی در هوا منتشر شده و توسط باد به برگ های حساس، سرشاخه ها و میوه های جوان منتقل میشود.
۲- فرم دیگر زمستان گذرانی که وقوع آن کمتر است بصورت کلیستوتسیوم روی برگ ها و ساقه ها بوده که عموما در اواخر فصل تشکیل شده و پس از سپری کردن زمستان در ابتدای بهار با جذب رطوبت هوا آسک پاره شده و آسکوسپورها آزاد می شوند.

چرخه زندگی

آلودگی اولیه سفیدک پودری هلو از طریق کنیدی یا توسط آسکوسپور ایجاد می شود.
این اسپورها در روی بافتهای حساس خصوصا میوه های جوان، سرشاخه ها و برگ ها ایجاد آلودگی میکنند.
میوه های جوان فقط قبل از اینکه دارای کرک های پوششی مرده شوند به عفونت حساس بوده و پس از تولید این کرکها به علت ایجاد مقاومت مکانیکی، آلودگی بندرت اتفاق می افتد.
در سطح میوه های جوانی که به این طریق آلوده شده اند لکه های نمدی که مختصرا فرو رفته اند، مشاهده می شود. با رشد میوه و انبساط اپیدرم، بشره در این ناحیه شکاف خورده و موجب خروج یک تا دو قطره صمغ تیره تا سیاهرنگ می شود.
در محل شکاف به علت نفوذ میکروب های ساپروفیت امکان پلاسیدن میوه در انبار یا بازار فراهم می شود.
میوه های بدون شکاف دچار پلاسیدگی نمی شوند، اما بدلیل بدشکلی دارای تنزل کیفیت و قیمت می گردند.

آلودگی ثانویه در طول فصل در روی برگ ها و سرشاخه های جوان از طریق کنیدیهای منتشرشده توسط باد، صورت می گیرد.
در پایان فصل رویشی در روی برگ ها و سرشاخه های آلوده کلیستوتسیوم (که وقوع آن کم است) تشکیل میگردد. جوانه های خواب نیز در طول فصل رویشی آلوده می شوند که در داخل آنها تعداد زیادی کنیدی ایجاد شده و به همان صورت تا بهار سال بعد باقی می مانند. این کنیدیها مهمترین منبع آلودگی در ابتدای فصل رویشی سال بعد می باشند. برخلاف سفیدک های کرکی که به رطوبت بالا جهت انتشار نیاز دارند، انتشار کنیدی سفیدک های پودری در هوای خشک به مراتب بهتر صورت می پذیرد.

روشهای مبارزه

برای مبارزه با بیماری سفیدک پودری هلو روش های زیر توصیه می گردد:

۱- مبارزه شیمیایی (مؤثرترین روش): استفاده از سموم گوگردی که تأثیر خوبی دارند همچون گل گوگرد و گوگرد وتابل به میزان ۲ تا ۴ در هزار در ابتدای فصل رویشی پس از ریزش گلبرگ ها و تشکیل میوه به تعداد ۳ نوبت با فاصله های ۱۰ تا ۱۵ روز و حداکثر ۷ نوبت سم پاشی توصیه شده است.
۲- هرس مناسب و بموقع به میزان ۱۰ تا ۲۰% از شدت بیماری می کاهد. با قطع شاخه های زیادی درخت از یک طرف میزان نفوذ نور به داخل شاخ و برگ زیاد شده و از سوی دیگر تعداد زیادی جوانه های آلوده به این طریق از بین می روند.
۳- استفاده از ارقام مقاوم مثل: کاردینال، دیکسی رد، رد هاون.

منابع
۱- مهرآوران، حمید. (۱۳۷۹). آسیب شناسی گیاهی (تألیف: اگریوس، جرج. آن.). جلد۳، انتشارات دانشگاه ارومیه
۲- بابایی اهری، ا. و امیرهوشنگ هوشنگی. (۱۳۷۳). بیماریهای درختان میوه و انگور (تألیف: البی، ب البی. ن.)، انتشارات دانشگاه ارومیه
٣- بهداد، ابراهیم. (۱۳۷۵). دایره المعارف گیاهپزشکی ایران. انتشارات یادبود، اصفهان
۴- پیغامی، ابراهیم. (۱۳۷۳). بیماریهای مهم درختان میوه. انتشارات عمیدی، تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است