Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

سفیده رگ سیاه

پروانه رگبال سیاه یا سفیده رگ سیاه، که در اصطلاح آلمانی به آن سفیده درخت می گویند در ایران از سال های طولانی وجود داشته است.

لارو این آفت به درختان میوه مانند سیب، گلابی، گوجه، بادام، آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گردو، ازگیل زالزالک حمله می نماید.

نام علمی این آفت Aporia Crataegi می باشد.

"<yoastmark

شکل شناسی

رگبال های این پروانه دودی متمایل به سیاه و بدین جهت اینگونه نام گذاری شده است. در لبه خارجی بال ها و اطراف رگبال ها پولک های سیاهی دیده می شود.
رنگ بدن پروانه سیاه و از موهای سیاه نازک و ظریفی پوشیده شده است. سطح زیری بال ها سفید مایل به سبز است. شاخک ها سنجاقی و سیاه و در افراد ماده ۴مفصلی و مفصل آخر سیاه رنگ است.

تخم های این پروانه روز پرواز گلدانی شکل و ارتفاع آن کمتراز یک میلیمتر می باشد. رنگ آنها زرد لیمویی و در قطب فوقانی ۶-۷ برجستگی شعاعی دارند.

"لارو

خسارت آفت سفیده رگ سیاه

لارو این آفت به درختان میوه حمله میکند.
لارو های زمستانگذران پس از خروج از لانه های زمستانی خود شروع به تغذیه از برگ های جوان درختان میزبان نموده و روی آنها تار می تنند.
این حشره درسال فقط یک نسل دارد.

روش های مبارزه و پیشگیری

زراعی:

بریدن و سوزاندن لانه های زمستانی آفت قبل از تبدیل شدن به حشرات کامل، در زمان هرس درختان نقش عمده ای در کاهش آفت خواهد داشت.

شیمیایی:

سمومی که علیه آفات کلیدی و مهم درختان میوه به کار می رود موجب تلفات روی لاروهای این آفت نیز می گردد. در صورت لزوم می توان با مصرف یکی از سموم فسفره در اوایل بهار لاروهای جوان آفت را کنترل کرد.

برای مشاهده مطلب کرم خراط (کرم خراط) و نحوه مبارزه با آن کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است